Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Ако България не си вярва повече, няма как светът да й повярва повече

277

Саймън Анхолд

Саймън Анхолд, световно известен специалист по маркетинг на държавите, постави България на 11. място в последното издание на класацията Good Country Index, информация, която беше посрещната с интерес от читателите на "Мениджър Нюз". Той е  автор на проучвания на нации, щати и градове. Бил е съветник  на британското правителство по въпросите на националното брандиране. Консултирал е десетки правителства по техните брандинг стратегии в сътрудничество с Обединените нации. Насърчава правителствата да координират политиката с търговията, културните връзки и туризма при управлението на своя имидж и репутация. Бил е редактор на списание Place Branding and Public Diplomacy.

Публикуваме интервюто му с Венцислав Савов за списание "Мениджър".

 

Господин Анхолт, как хората изграждат мнението си за една страна? Защо често се оказва така, че не сме я посещавали, нямаме лични впечатления, но въпреки това мислим позитивно или негативно за нея?

- Представата ни за държавите се изгражда в продължение на дълъг период в рамките на много голяма и сложна мрежа от впечатления – според това, което учим в училище, което четем или гледаме по телевизията; според това какво са ни разказвали наши приятели или сме научили от книги, филми или музика; от хора, които сме срещали, от продукти, които сме купили, и т.н. Стереотипите за определени държави са ни нужни, защото ни дават възможност да вземаме бързи решения в един много сложен свят.

- Какво съветвате – държавите да провеждат целенасочени маркетингови кампании или да се водят системни и координирани политики във времето?

- Нужно е да се организира системна и координирана политика в дългосрочен план. Маркетинговите кампании са пълна загуба на парите на данъкоплатците, освен ако са специално насочени към продажбата на даден продукт или услуга на ясно определена целева аудитория. Туризмът е единственият подходящ пример за такава кампания.

- Къде трябва да се формира образът на България - вътре в страната или извън нея?

- И двете. Представата за една страна се формира колкото въз основа на качествата на нейния народ, така и според нейната природа или продуктите, които предлага на световния пазар. Ако българите нямат ясно усещане за това къде се намира страната им, за България ще бъде много трудно да убеди хората в другите страни, че заслужава по-добра репутация.

- Кои са трите най-малки стъпки, които България може да направи, за да привлече бързо световното внимание и да промени образа си в положителна посока?

- Няма малки стъпки, които могат да постигнат такъв ефект. Държавите трябва да бъдат изключително амбициозни, за да изградят позитивен образ в международен план.  Дори ако бяхте домакин на олимпийските игри, това нямаше да промени трайно репутацията на страната. Само едно нещо работи - държавата трябва да демонстрира непрекъснато и неотклонно чрез политиката си, че заслужава репутацията, която желае.

- Трябва ли една страна да има своеобразни посланици по света, които да формират положителния имидж на страната? Какво могат те да правят за България?

- Разбира се. Те имат важна роля във формирането на представа за ситуацията в страната.

-  Нашите читатели са предимно хора от бизнеса. Какво бихте ги посъветвали - как могат да подобрят образа на страната ни?

- Да лобират пред правителството да работи с бизнеса и хората, които трябва да приемат сериозно въпроса за имиджа на България по света.

 

 

 

 

Автор: Саймън Анхолд
още по темата
още от Лица
23
Петък
Август