Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

20 години по-късно: Предсказанията на Джеф Безос, които се сбъднаха

5084

Снимка: Guliver/ Getty Images

Преди 20 години, през 1999 г., днешният гигант в онлайн търговията Amazon, който е една от най-иновативните компании, е бил едва на 5 години - един стартъп, който се ориентирал в ранния пазар на е-търговията. В този ключов за развитието на компанията момент, е определящо мисленето на основателя ѝ Джеф Безос.

Водещо в това мислене е било, че Безос е бил прозорлив и не се е страхувал да си представя нещата в големи мащаби. През 1999-та Amazon тъкмо е започнала да разширява офертите си за продажби в интернет отвъд книгите. Но Безос още тогава си е представял сайт, който поставя потребителя на първо място и е притегателен център за пазаруването на всичко, което може да има нужда да си купи човек. 

Той прави няколко предсказания за развитието на уеб търговията и бизнеса, които определено се сбъдват, отбелязва сега Business Insider. Сред тях се включва следното: 

През 1999 г. Джеф Безос, който днес е най-богат на планетата и притежава над 141 млрд. долара, казва: "Искаме да опитаме и да изградим място, където хората могат да дойдат да открият и изследват всичко, което може да искат да си купят онлайн". Казва го в Шоуто на Чарли Роуз. 

Тази визия на Безос се превръща в реалност. През 2018 г. допитване, проведено от NPR и Marist, открива, че онлайн потребителите в САЩ е най-вероятно да започнат с Amazon, когато искат да си купят нещо, дори преди да потърсят информация в търсачките като Google.

И още: Безос казва пред Wired "Шопинг моловете са в историята". Това действително е така в Щатите към днешна дата, когато мнозина в страната говорят за "Ритейл апокалипсис", заради възхода на е-търговията и предпочитанията на клиентите да не посещават моловете, а да поръчват онлайн. През 2017 г. доклад на Credit Suisse предвижда, че 20% до 25% от моловете ще затворят врати в рамките на предстоящите 5 години. 

Безос очаква, че реалните магазини ще могат да оцелеят, само ако предложат поне една или две от следните ключови особености: забавление като стойност или незабавно удобство. Той казва пред Wired, че бизнес стойността на развлечението е причината места като кината никога да не умрат в бъдеще. 

Има и друго:

"Аз вярвам силно в представата за този вид уреди - че ще има много малки неща, които са свързани с интернет ... Ще има цял куп неща, някак свързани с мрежата", казва още той през 1999 г., с което изглежда пророкува появата на интелигентния дом. Днес Amazon предлага множество устройства за смарт домове, който се управляват чрез Alexa като Echo колони, часовници, микровълнови фурни, системи за домашна сигурност. 

През 1999 г. Amazon и Barnes & Noble са разглеждани като преки конкуренти в бизнеса с продажба на книги. "Обзалагам се, че след една година те няма да ни смятат за преки конкуренти", казва Безос пред Wired. "Ясно е, че го правят днес, но ние се движим по различни пътища... Опитваме се да измислим бъдещето на електронната търговия, а те просто защитават своята почва", казва той. 

И докато Barnes & Noble до голяма степен остава книжарница, Amazon още тогава счита книгите само за един продукт на своя непрекъснато разрастващ се пазар. Може би в първите дни на електронните четци двете марки бяха възприети като преки конкуренти, но Kindle на Amazon значително изпревари четеца Nook на Barknes & Noble.

"Рекламата също е много валиден модел в мрежата. Те ще могат да направят рекламите си по-значими за клиентите, като ги таргетират по-добре, нещо, което е трудно да се направи при излъчването по телевизията", казва още Безос преди години. 

Персонализираните реклами, използващи данни от историята на търсенето и пазаруването на хората, са ежедневие днес. Гледането на телевизия у дома продължава да спада, а парите все повече се влагат в дигитална реклама. Към края на 2018 г. Amazon беше на път да се превърне в третия по големина дигитален рекламодател в САЩ, след Google и Facebook.

"Няма нищо по-разочароващо от това да се наложи да чакаш две минути, за да се зареди компютърът ти... Докато чакам двете минути, съм забравил какво ще правя. Така че аз разглеждам това като много важна технология. И хората работят върху това. Това нещо ще се случи в бъдеще", казва още Безос в няколко интервюта през 1999 г. В интервю за Чарли Роуз той коментира, че компютрите скоро ще бъдат екипирани с нещо, което нарича "незабавно включване". 

Профилът на Безос в Wired през 1999 г. посочва, че главният изпълнителен директор на Amazon е имал визия за 2020 г., според която по-голямата част от покупките от магазините - хранителни продукти, хартия за дома, препарати за почистване и подобни, ще бъдат поръчвани електронно. 

И все пак, въпреки всичко казано дотук, трябва да отбележим и че не всички предсказания от миналото на Безос се сбъдват. Например, в интервю за предаването "60 минути" на CBS той коментира употребата на личните данни. В изказване репортерът Боб Саймън посочва: "Безос отказва да изключи в бъдеще да продава ценната информация на други компании. Но той не смята, че клиентите му са загрижени за този въпрос". 

още по темата
още от Лица
24
Събота
Август