Рекламната 2019 ще бъде страшно, ама страшно интересна

Manager News

Живеем във време, в което няма нищо по-трудно от това да определиш бъдещето. Като под “бъдеще” не разбираме онази, отнесена напред имагинерна далечност, а дванайсетте месеца, които съставляват 2019. За всички нас ще бъде все по-неясно какво ще правим утре, и дали в това утре ще има както място, така и необходимост от нашето познание и натрупани умения. В тази връзка, поне за мен, а и за моята агенция, 2019. ще бъде изключително определяща. Защото вярваме, че това което ще поскъпва най-много в задаващите се неясни времена, е цената на добавената стойност. Затова, ето темите и нещата, на които аз, а и “Nitram”, ще обръщаме много специално внимание в следващите дванайсет месеца.

 

Трансформацията на социалните мрежи.

От 2018. нашата агенция не класифицира социалните медии като приятелска, независима среда. Поради тази причина ние увеличаваме предпазливостта, с която ги използваме. Facebook и останалите все повече се превръщат в медийни канали, които променят алгоритъма си така, че да принуждават рекламодателите да увеличават бюджетите си. Рекламодателят се уповава на получени, но непотвърдени данни за своето представяне в социалната мрежа. А това определено е лоша сделка. От друга страна, всичките курсове за онлайн-планиране и сертификати, които и Facebook, и Google провеждат, по специфичен начин наподобяват кибер-еничарство. Ще се опитам да го обясня: един човек изкарва Google сертификат и се научава да борави с инструментите за планиране на Google. След което идва във вашата компания, вие му плащате заплата, за да може той да работи по правилата на Google, с инструментите на Google, гарантирайки приход на Google. В тази конструкция определено има проблем и няма пълна прозрачност. Защото никой не знае алгоритъма на Google - дори и този, който работи при вас и получава заплатата си от вас.

Социалните мрежи вече са стигнали до фаза на развитието си, в която имат силата да налагат трендове. И буквално да модерират общества. Лично моето очакване е, че от идващата година ще започне спад на интереса към социалните медии. Просто светът се преекспонира и вече има нужда мъничко да се покрие.

 

Четенето и анализа на данни.

В последните години всички говорят за big data така, сякаш това е отговорът на всички въпроси. И ако това беше вярно, акциите на Publicis трябваше да хвръкнат до небесата, когато групата представи Marcel - великият AI (изкуствен интелект – б.р.), който трябваше да промени рекламния свят, пазарите и всичко останало. Акциите паднаха сериозно. Защото формата си е форма и няма силата да победи съдържанието.

Технологиите имат силата да поевтиняват рязко, винаги е било така, още от времето на видеокасетофоните. Скъпото и ценното ще бъде качественият прочит и анализ на тези данни. Умните глави, които ще прочетат по правилния начин всичко събрано и ще го превърнат в злато.

Тъй че колкото по-рано спрете да разчитате на формите, толкова по-лесно ще понесете бъдещето.

 

Социалният пол.

Известен в България със звучната дума “джендърство”. Очевидно сме в етап, в който взаимоотношенията между половете се променят и семейството като фундамент на тези взаимоотношения се разпада. В това няма нищо страшно - в човешката история формалните взаимоотношения между мъжете и жените винаги са се обосновавали от икономически фактори. Социалният пол, в който човек търси много повече своята сродна душа, отколкото любовта на живота си, е резултат от икономическите трансформации - светът става все по-автоматизиран и все по-дигитално базиран. И това най-естествено променя логиката на интимните ни релации.

Ще се опитам да го дообясня по най-простичък начин. В последните десетилетия семейството се превърна в сериозно икономическо бреме: в момента, в който кажеш “обичам те”, това означава ипотека, лизинг, после още един лизинг, поредица от кредитни карти и потребителски кредити. Семейството се трансформира в дълг, в най-буквалния смисъл на думата. Просто всичко е разпределено вече, няма как баба ти да ти остави три апартамента.

И, когато перспективата е неясна, когато дори не се знае какви ще бъдат професиите на бъдещето, хората не искат да влизат в дългосрочен дълг. Така се появява “джендърството” и то ще става все по-голям фактор на пазара.

 

Българският пазар.

Вярвам, че 2019. ще бъде особена за българския рекламен пазар. Ще се появят нови творчески агенции, а големите медийни агенции ще бъдат принудени да се отбраняват. Те ще искат все повече пари от клиентите си, но малцина от тях са готови да предложат достатъчно добавена стойност към медийните сделки. В общи линии, пред големите медийни агенции вариантите са два - или да купуват качествени творчески компании, или да се оставят на течението. Вариант, в който тръгват да си правят творчески екипи, е много скъп, несигурен и бавен - светът вече няма време да ги чака за нещо, което те са неглижирали през годините. Но е ясно, че на българския пазар ще настъпи трансформация - моята лична прогноза е, че в следващите до 5 години ще има не повече от 15 медийни и творчески агенции общо.

Но, това е за след 5 години. А 2019-та ще бъде страшно, ама страшно интересна.

 

Източник: Списание "Мениджър"

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ