Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Робин Шарма: Животът е кратък и трябва да го живеем щастливо

1582

Робин Шарма

Приказката за Робин Шарма, един от най-популярните мотивационни гурута в света, никога не пропуска факта, че той е син на индийци, емигрирали от Уганда в Канада. Това веднага подсилва доверието в съветите му, които също задължително вървят с рекламния слоган, че са съчетали западната прагматична предприемчивост с източното духовно самоусъвършенстване. Магията на сладкодумните му и увлекателни книги и лекции за това, как да станем успешни хора, като пречистим духа и битието си от всичко излишно и заобичаме силно самите себе си, действа безотказно на фона на неговия собствен щастлив, одухотворен, атлетичен и здравословен образ на безспорно успял човек.

Неслучайно любимият му писател е Пауло Коелю - който, впрочем, на свой ред е сред най-запалените почитатели на учението на Робин Шарма. И двамата използват сходна стилистика и сходни послания в книгите си, и двамата имат сходна публика, и двамата по сходен начин обичат да свеждат до прости истини сложностите на живота.

В България съветите на Шарма също имат широк кръг почитатели. У нас са издадени почти всичките от 15-те му книги, публикувани общо в над 60 страни на 75 езика. Най-популярна навсякъде е поредицата „Монахът, който продаде своето ферари”. Всъщност това е буквалното заглавие (допълнено и с подзаглавието „Духовна притча за това, как да осъществите мечтите си и да постигнете съдбата си”) на първата му книга. Тя излиза точно преди 20 години, през 1997 г., и му донася тогава шеметен световен успех - продадена е в 3 милиона екземпляра в над 50 страни.

Разбрал, че това работи, Шарма старателно мултиплицира попадението си. Следват „Кой ще заплаче, когато умреш? Житейски уроци от Монаха, който продаде своето ферари”, „Уроци по лидерство от Монаха, който продаде своето ферари: Осемте ритуала на далновидните лидери”, „Семейна мъдрост от Монаха, който продаде своето ферари: Освободете лидера в себе си и в своето дете”, „Открийте съдбата си с Монаха, който продаде своето ферари” и т.н. - общо 7 заглавия все с Монаха.

Другите му книги минават без този персонаж, но тематиката е същата  - „Светецът, сърфистът и корпоративният директор: историята на един човек, който се научи да живее според желанията на сърцето си”, „Наръчник по величие”, последван и от „Наръчник по величие 2”, „Лидерът, който нямаше титла: съвременна притча за истинскияя успех в бизнеса и живота” и т.н.

Освен продуктивен автор, Робин Шарма е и добър мениджър на успеха си. Създател и генерален директор е на фирмата си Sharma Leadership International (SLI). Тя се занимава с обучение и с предлагане на коучинг програми, които насочват корпоративни екипи как да постигнат професионален просперитет чрез усъвършенстване на личния живот. Клиенти на SLI са около 500 компании, сред които Microsoft, General Motors, IBM, Nike и т.н., както и немалко държавни и неправителствени организации от различни страни. В САЩ например активно използват уменията му в програми по адаптиране на травмирани ветерани от войните към цивилния живот.

Самият Шарма неуморно изнася зрелищни лекции, професионално поднесени като шоу, в което лекторът излиза пред публиката като истинска рок-звезда, а е и посрещан със съответните овации, писъци и припадъци. Но залата винаги замира, когато той започне да шепне проникновено, долепил устни до микрофона и разходащ из сцената атлетичното си тяло в неизменна черна риза.

Гуруто е и редовен участник в телевизионни и радиопрограми на CBC и CBS, а лекциите му се публикуват в такива издания като USA Today, National Post, The Globe and mail. Да не говорим за социалните медии - там е перманентен хит.

При тази шеметна популярност всеобщ е и интересът към личния живот на Робин Шарма. Той обаче е сложил гъста цедка на тази тема и пропуска през нея само онова, което сам смята за важно.

Знае се например, че родителите му - лекарят Шива Шарма и учителката Шаши Шарма, са живели в Уганда, преди да решат да заминат заедно с първия си син Санджив за Канада. Там се установяват в Порт Хоуксбърн, където на 18 март 1965 г. се ражда и второто им момче - Робин, бъдещият мотивационен гуру.

Когато се прочува след години, Робин винаги говори с благоговение за родителите си и за брат си, който днес е офталмолог в Кингстън, Онтарио. Разказва, че като малки и двамата със Санджив са били напътствани от майката и бащата, които били пантеисти (вярващи, че бог и природа са едно и също), да ценят моралните принципи на всички религии.

Робин показва отлични интелектуални способности още в училище, а по-късно се устремява към доста разностранно образование. Първата му университетска степен преминава в изучаване едновременно на биология и на романтична поезия, защото така иска да развие и дясното, и лявото си мозъчно полукълбо.

Следващата степен вече е по-прагматична - избира да следва право и завършва с отличие. Работи няколко години като адвокат и юрист, включително в министерството на правосъдието в Отава.

Но както сам по-късно разказва в многобройните си интервюта, в един момент усеща, че избраното поприще и типичната кариера на западняк не му носи онова усещане за пълноценност и щастие, което би искал. Тогава се обръща към източните си корени и започва да рови из индийските духовни учения, за да намери в тях вдъхновение и мотивация. Открива ги и решава, че това може да е полезно и за други. Така стига до първата си книга - подтикът му е просто да сподели собствените си открития, в които кръстосва битието си на западняк с чувствтелността си на потомък на Изтока. Литературният му дебют носи заглавието „Мегаживот! Достигане за 30 дни до перфектен живот” и е „самиздат”. Уви, никой не му обръща внимание...

Следващият опит е през 1997-ма със споменатата „Монахът, който продаде своето ферари”. Всъщност първото издание на бъдещия световен бестселър пак е „самиздат” и доброволен редактор е майката на автора Шаши Шарма. Екземплярите се трупат в кухнята на бъдещата знаменитост. Робин обикаля книжарниците и уговаря собствениците им да му позволят да организира презентация на творбата си. Именно на една от тези скромни презентации го вижда шефът на издателство „Харпър Колинс” Ед Карсън, който веднага усеща големия потенциал на Шарма. Откупува авторските му права за 7500 долара и за нула време „Монахът, който продаде своето ферари” достига до 10 000 продадени екземпляра. Това е и обратът в живота на Робин - той разбира, че може да живее от прозренията си, напуска работата си на юрист и се хвърля в приятното море на славата.

Естествено, в интервютата си по-късно той разказва, как по онова време вече е преосмислил живота си и е приложил към самия себе си онези съвети, които предлага и за всеобща употреба (да живее в хармония и в любов към самия себе си) - и именно затова го е споходил успехът.

При поредните преиздавания на бестселъра си Робин Шарма включва и дълъг списък на хора, към които отправя своите благодарности. Сред тях са и родителите му, и брат му, а финалът е следният: „Благодаря на децата си Колби и Бианка, а също и на любимата си съпруга Алка. Вие сте светлината на живота ми. Обичам ви”.

Уви, въпреки цялата мъдрост на Изтока и цялото преклонение към любовта във всичките й измерения, Робин Шарма не успява да съхрани брака си и той се разпада. Мотивационният гуру става самотен баща и сам отглежда двете си дъщери, които днес са на 21 и 23 години.

Същевременно той спуска плътна информационна завеса над всякакви подробности за бившата му съпруга, за причините за раздялата, както и за следващите му интимни връзки. За сметка на това с охота споделя, включително и в част от бестселърите си, своите рецепти за семейно щастие, в центъра на което той поставя общуването с децата.

Специалното отношение на Робин Шарма към всички деца и убеждението му, че подходящото им възпитание и насочване е способно да промени света към по-добро, вдъхновява и собствените му усилия в тази посока. Той е създал например благотворителна фондация, която осигурява средства, за да помогне на креативни юноши от семейства с ограничени доходи да осъществяват свои бизнес идеи и да развиват лидерските си качества.

Гуруто, който знае как да се продава като рок-звезда, е убеден и умее да убеждава и другите, че най-добрата инвестиция за всекиго е да инвестира в самия себе си - да спортува, да релаксира и да се грижи за здравословния си живот, за да не му се налага после да харчи пари за лечение на болести, които неизбежно следват стреса и преумората. Самият Шарма се поддържа в перфектна физическа форма, тренирайки с наслада таекуондо и други източни бойни изкуства, както и триатлон. Особено любим спорт са му ските.

„Животът е кратък и трябва да се живее пълноценно и щастливо,” прокламира Робин Шарма и едва ли има разумно същество на света, което да не се съгласи с него. Както и няма религия, която да не съвпада с посланието му, че трябва да помагаш на другите и да твориш добро, за да си истински щастлив. Няма обаче и реалистична среда за осъществяване на напъствията му, че трябва да изхвърлим от себе си негативните мисли и тревоги и да ги заменим само с позитивизъм - не и в свят на толкова стрес, неравенства, несправедливости и войни като наличния.

Автор: Къдринка Къдринова

Източник: Мениджър

още от Лица
21
Сряда
Август