Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Типични поведенчески модели при търговията с имоти

528

ДАНАИЛ НАКОВ е управляващ собственик на агенцията за недвижими имоти "Компас пропърти". Започва кариерата си в бранша през 2009 г. Преди това е работил в търговията с бързооборотни стоки. Завършил е „Финанси” в УНСС.

Повечето от участниците в пазара на недвижимите имоти сме категорични, че мотивите ни да изберем тази сфера са рационални и се базират на детайлни проучвания. Секторът обаче е непрозрачен, неликвиден, a хората са склонни да се чувстват емоционално свързани с имотите си. В резултат, този пазар е и особено предразположен към проблемите на поведенческата психология. Изследвания върху поведенческите модели на инвеститори в недвижими имоти показват някои вкоренени стереотипи и емоционални реакции, които ни доближават до стадния модел на поведение. Не Ви се вярва? Помислете, самото наличие на рязко покачване и намаляване на цените нямаше да е факт при едно обмислено поведение от страна на участниците в пазара. Търсенето би трябвало да намалява при раздути цени и да се повишава при наличието на подценени имоти. В действителност браншът е силно повлиян от положителните, обратни връзки и при нарастващи цени, желаещите по-висока печалба се увеличават. От друга страна, в състояние на наближаваща криза, рядко се сещаме да намалим цената на имота си и често се случва да го направим в най-неподходящия момент.

Наскоро направено изследване на „Фиделити интернешънъл“ с автори Матю Ричардсън и Ричард Талер, вторият е Нобелов лауреат за икономика, очертава няколко ирационални модели на поведение на участниците в този пазар, както и начини да ги коригираме.

Страх от загуба.

Психологически чувстваме болката от загуба два пъти по-силно от удоволствието от печалбата. В стремежа си да излезе от затруднено положение, човек не си дава сметка, че е в беда и отлага намаляването на цената до най-неподходящия момент. Авторите на изследването препоръчват да не задържате даден актив, само за да избегнете загуба. Гледайте на инвестицията сякаш не е Ваша и бъдете дисциплинирани.

Закотвяне към определена стойност.

Под една или друга форма, всички участници в сферата на недвижимите имоти са закотвени към определена стойност. Купувачите към стойността, която някога са отделили, за да придобият имота, оценителите към минали стойности на оценяваните имоти, продавачите към предишен опит със стойности и реализирани сделки. Според проучването най-пагубната форма на пристрастеност към дадена стойност е това към капиталовата стойност, а не към доходността. Съсредоточете се върху възвращаемостта на дохода, когато взимате своето инвестиционно решение и пренебрегвайте минали резултати, тъй като може да не се случи отново.

Стаден принцип.

Да купувате, защото всички го правят, да превръщате покупката на имот в ритуал, на база на емоции, са примери за този принцип. Друг пример в това отношение е закупуването на земя, защото има недостиг на такава, без проучване на района в детайли. Устоявайте на желанието да действате импулсивно. Погледнете дългосрочно. И ако се съмнявате, бъдете противоположни и купувайте, когато всеки продава и обратно.

Пристрастеност към дома.

Психологически ние предпочитаме познатото пред чуждото и новото. В недвижимите имоти, често поради тази причина, инвеститорите се оказват с голяма собственост, съсредоточена в един град, пренебрегвайки възможностите за инвестиция в друг град или държава с по-благоприятни условия и възвращаемост от инвестицията.

Социални мрежи.

Нашите решения за закупуване на имот са силно повлияни от социални мрежи, в които участваме, според ново изследване на икономисти от университета в Харвард. Според него вероятността да закупите имот се увеличава с 3,1%, ако имате приятел в социалните мрежи, който се радва на успешна инвестиция в имот. Любопитното е, че това важи и за хора, живеещи в различни градове, респективно пазари в Америка! Последната част от изследването показва, че тези индивидуални решения, които са повлияни от социалната мрежа на дадено лице, могат да се съберат заедно и действително да засегнат жилищния пазар като цяло, като в същото време по-високата степен на положителен опит на пазара на жилища означава повишаване на цената и обема на търговията.

Може да обобщим, че егото, в най-различните му форми сред участниците не само в този пазар, е основното предизвикателство за една успешна инвестиция. Като и двигател разбира се!

 

Автор: Данаил Наков
още от Лица
16
Неделя
Юни