Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Марк Зукърбърг: Повече регулации за големите технологични компании!

Снимка: Getty Images

Интернет е мощна сила за социално и икономическо овластяване, казва основателят и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг в статия за Financial Times, в която призова за повече регулации при големите технологични компании. И, да, бизнесът в този сектор може да пострада от налагането на надзор и правила, но в крайна сметка по-ясните правила биха били по-добри за всички, смята той. Ето какво още казва Зукърбърг:

"Всеки ден платформи като Facebook трябва да правят компромиси с важни социални ценности - между свободното изразяване и безопасността, неприкосновеността на личния живот и правоприлагането, както и между създаването на отворени системи и такива за заключване на данни.

Рядко има ясен "правилен" отговор. Често е толкова важно решенията да се вземат по начин, който хората смятат за легитимен.

Не мисля, че частните компании трябва да вземат толкова много решения сами, когато се докоснат до основните демократични ценности. Ето защо миналата година призовах за повече регулации в четири области: избори, вредно съдържание, поверителност и преносимост на данните.

Тази седмица Facebook публикува втората ни "бяла книга", в която се засягат още въпроси по темата, на които може да се обърне внимание. Също така работим с правителства - във Франция и Нова Зеландия - по това как може да изглежда регламентът. Няколко теми се появяват постоянно.

Едната е прозрачността. Често правителствата ни казват, че е трудно да проектират регулиране на съдържанието, защото нямат представа за това как работят нашите системи. Facebook вече публикува по-подробни доклади за вредно съдържание от всяка друга основна интернет услуга и показахме на регулаторите как функционират нашите системи. Също така искаме да отворим системите си за модериране на съдържание за външен одит.

След това са политическите реклами. Вярваме, че рекламата е по-прозрачна във Facebook отколкото в телевизията, печата или други онлайн услуги. В такъв тип реклами ние разкриваме подробности за това кой е платил за тях, колко средства  са изразходвани и колко хора са достигнати.

Но кой решава какво се счита за политическа реклама в една демокрация? Ако с нестопанска цел се пусне реклама за имиграцията по време на избори, тя политическа ли е? Кой трябва да реши подобен тип въпроси - частни компании или правителствата?

Друга тема е откритостта. Радвам се, че ЕС гледа да улесни споделянето на данни, защото дава възможност на хората да изграждат ценни за обществото неща. Международните агенции използват програмата "Данни за доброто" на Facebook, за да установят кои общности се нуждаят от помощ след природни бедствия, а правителствата използват нашите обществено достъпни карти за гъстота на населението за ваксинационни кампании.

Разбира се, винаги трябва да можете да прехвърляте данните си между услугите. Но как да определим какво се счита за лични данни? Ако споделя нещо с вас рожденната си дата например, трябва ли да можете да отнесете тези данни на други услуги, като приложението ви в календара? Това моите данни ли са или вече са ваши?

Трябва да балансираме насърчаването на иновациите и научните изследвания срещу защитата на личния живот и сигурността на хората.

Без ясни правила за преносимост, строгите закони за поверителност насърчават компаниите да блокират данни, отказвайки да ги споделят с други, за да сведат до минимум регулаторните рискове.

И накрая, имаме нужда от повече надзор и отчетност. Хората трябва да чувстват, че глобалните технологични платформи отговарят пред някого, така че регулацията да търси отговорност на компаниите, когато правят грешки.

Компании като моята също се нуждаят от по-добър надзор, когато вземаме решения. Затова създаваме независим надзорен съвет, така че хората да обжалват решенията за съдържанието на Facebook.

Технологичните компании трябва да служат на обществото. Това е валидно и на корпоративно ниво, така че ние подкрепяме усилията на ОИСР да създаде справедливи глобални данъчни правила за интернет пространството..

Вярвам, че добрата регулация може да навреди на бизнеса на Facebook в близко бъдеще, но ще бъде по-добре за всички, включително и нас самите в дългосрочен план.

Това са проблеми, които трябва да бъдат отстранени и които засягат нашата индустрия като цяло. Ако не създадем стандарти, които хората смятат за законни, те няма да се доверят на институциите или технологиите.

Разбира се, няма да се съгласим с всяко предложение. Регулацията може да има нежелани последици, особено за малкия бизнес, който не може да направи сложен анализ на данните и да прави маркетингови кампании самостоятелно. Милиони малки предприятия разчитат на компании като нашата да направят това вместо тях.

Ако регулацията затруднява споделянето на данни и използването на тези инструменти, това може непропорционално да им навреди и в резултат, от това да се възползват по-големи компании.

И все пак, вместо да разчитаме на отделни компании да определят свои собствени стандарти, ние призоваваме за по-демократичен процес. Ето защо настояваме за ново законодателство и подкрепяме съществуващите предложения на САЩ за предотвратяване на изборна намеса като Закона за честните реклами и Закона за решимост.

За да е ясно, не става въпрос за прехвърляне на отговорност. Facebook не чака регулиране; ние сами продължаваме да напредваме по тези въпроси.

Но вярвам, че по-ясните правила биха били по-добри за всички. Интернет е мощна сила за социално и икономическо овластяване. Регламент, който защитава хората и подкрепя иновациите, може да гарантира, че това няма да излезе извън контрол".

още от Лица