Най-добрият пиар са доволните настоящи служители

Най-добрият пиар са доволните настоящи служители

Най-добрият пиар са доволните настоящи служители

Млади хора, завършили или работещи навън, биха искали да се върнат, но не срещат разбиране и подкрепа в работодателите тук. Наблюдението споделя Kирил Бораджиев, съосновател на HRS Bulgaria - една от най-бързо развиващите се агенции за подбор на персонал у нас

 

- Господин Бораджиев, кои фирми имат толкова добър бранд на работодател, че не се сблъскват с проблеми при набирането на необходимите им кадри?

 

- Със сигурност големи международни компании с дългогодишна история на пазара биха могли да разчитат на вече изграден имидж. Те получават повече кандидатури, особено от млади хора, които стартират кариерата си и виждат възможност да се развиват и да натрупат международно ноу-хау точно в такива организации. В повечето случаи подобни компании имат вече добре изградени структури, правила, процедури и начин на работа. Това дава шанс на хората да намерят отговори на въпроси в ежедневната работна среда, които всеки си задава: какво се очаква от мен, какво мога аз да очаквам, кога ще бъда повишен и т.н.

Обикновено за създаването на позитивен имидж като работодател компаниите имат нужда на първо място от правилна нагласа в тази посока и най-лесният начин за постигането є е старата максима "Да се поставим в обувките на другия, за да видим къде точно не му пасват", или в нашия случай - да помислим какво би задържало нас в дадена организация. Краткосрочните мотиватори като заплащане и бонуси винаги ще бъдат важни, но в повечето случаи хората предпочитат да работят в компания, която мисли за тях в дългосрочен план - има прозрачност, има ясни цели, има кариерен път, предлага обучения, програми за развитие или обмен на информация, има яснота с какво точно съм полезен аз и как мога да бъда още по-полезен.

Нашите наблюдения в HRS показват, че у нас има все повече по-малки компании, някои от които и български, които се справят доста по-добре от "големите играчи" със задържането на служителите. Но що се отнася до привличането, статистиката остава в полза на международните брандове.

- Какъв съвет при подбор на персонал давате на собствениците и мениджърите на малки бизнеси, чиито брандове не могат да се сравняват с имиджа на големите?

- Най-добрият пиар са доволните настоящи служители. Разбира се, другият много работещ начин е партньорството с консултантска компания. Една от задачите на агенциите за подбор на персонал, когато започват работа по конкретна позиция, е да представят по най-добрия начин компанията пред кандидатите и да ги мотивират да започнат работа при тях.

- Кой е източникът на свежи хора, който работодателите най-често подценяват?

- Наложително е да се обърнем към българите в чужбина. В момента на пазара има няколко компании, които правят сериозни стъпки в тази посока, като предлагат еднократни бонуси, поемат транспортни разходи и дори съдействат за намиране на жилище, за да върнат българи, които живеят, учат и работят извън родината. Ние като компания всекидневно се сблъскваме със ситуации, в които млади хора, завършили или работещи навън, биха искали да се върнат, но не срещат разбиране и подкрепа в работодателите тук. Затова заставаме зад всякакви инициативи, които биха спомогнали да имаме успех в това начинание.

- За вас кой е големият урок за HR индустрията от кризата с кадрите?

- Всъщност мисля, че точно тази криза е положително явление, тъй като това е доказателство за растящия бизнес в България. Оттук нататък всички участници в процеса "търся-предлагам работа" имат равни шансове. Не виждаме ситуацията като твърде страшна, защото тази година имаме два изключително успешни проекта за новонавлизащи компании, за които успяхме да привлечем над 200 души. Това е сигурен знак, че ако компанията се е консултирала с добри специалисти, няма да има затруднения.

Венцислав Савов, сп. "Мениджър"

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ