Майкъл Дел - ДНК-то на Dell

Майкъл Дел - ДНК-то на Dell

Майкъл Дел - ДНК-то на Dell

Преди дни ви представихме класацията на Brand Finance - Brand Guardianship Index 2020, която обхваща най-добрите 100 изпълнителни директори на компании в света. Те защитават идеологиите и ценностите на оглавяваните от тях фирми и ги вграждат в успехите им. 

Днес в полезрението ни застава третият най-добър и отдаден мениджър, а именно главният изпълнителен директор и основател на небезизвестната Dell Technologies, една от най-големите световни компании за технологична инфраструктура - Майкъл Дел.

"Виновен съм, че правя твърде много и съм виновен, че не предвиждам грешките. Но не съм виновен, че правя една и съща грешка два пъти"

Дел попада за първа година в класацията на Brand Finance, но дебютира подобаващо, заемайки директно третата позиция като най-добър защитник на компанията, в която работи.

"Опитайте се никога да не сте най-умният човек в стаята. Ако сте, намерете по-умни хора... или друга стая"

Защо Дел се оказва толкова успешен?

Защото започва развитието си от рано. И защото притежава бизнес и предприемачески дух още от ранна детска възраст. Роден на 23 февруари 1965 година в Хюстън, Тексас, Дел още на 12-годишна възраст изкарва първите си 1000 долара, продавайки пощенски марки. Малко след това започва да продава абонаменти за вестник Houston Post, което му носи около 18 000 долара за 1 година.

От малък е запален по технологиите в свят, в който те са нещо ново и непознато. Едва на 15-годишна възраст си купува един от първите компютри на Apple, излязъл на пазара 2 години преди това. Но какво прави Дел за разлика от всички други, които се наслаждават и гледат все още с изумление технологичния пробив като нещо непознато? Той решава да разглоби компютъра, след което отново го сглобява.

Предприемаческият му дух му носи достатъчно пари и само 1 година по-късно, едва когато е на 16-годишна възраст, събира достатъчно средства, за да си купи BMW.

Основава компанията си в стаята на общежитието на Тексаския университет и регистрира първата си компания "PC's Limited" през 1984 година с капитал от 1000 долара. Разчита на директна продажба на персонални компютри за потребители, което му носи цели 180 000 долара само през първия месец от основаването на бизнеса. Това води до решението на Майкъл Дел да напусне университета и да следва своята страст - компютрите. 

"Оставете сърцето си да ви отнесе в посоката на мечтите ви"

Първият, създаден от Дел компютър "Turbo PC" съдържа Intel 8088 съвместим процесор с честота 8 MHz. Последвалият успех е голям, защото цените, които той предлагал, били доста по-ниски от тези на другите продавачи на дребно, но основното му предимство е, че давал на хората готови компютри и те не трябвало да ги сглобяват сами.

Само за първата година от основаването на компанията си, Дел отчита 6 милиона долара от продажби. Малко след това той променя името на компанията на Dell Computer Corp. Продажбите му продължават да растат главоломно. През 1987 г. дори пробива извън САЩ и продава свои компютри във Великобритания. През 1988 година, 4 години след основаването ѝ, Дел листва компанията си на борсата като набира 30 милиона долара свеж капитал, а капиталите на Майкъл Дел стигат до 80 милиона долара.

През същата година той среща любимата му Сюзън Либерман, която е млада модна дизайнерка от Далас. Двамата се женят на следващата година. В момента имат 4 деца.

3 години след сватбата си, Дел е най-младият изпълнителен директор от класацията списание "Fortune" - Fortune 500.

Дел се оказва изключително талантлив предприемач и бизнесът му расте толкова бързо, че в един момент скоростта става опасна – компанията, която няма здрави основи в лицето на опитни и висококвалифицирани мениджъри, изведнъж започва да се разпада от собствената си тежест. 

Цената на акциите, която от 23 цента през 1990 г. е достигнала $40 през 1992 г., след това започва да пада. Дел предприема незабавни мерки. Успява да привлече няколко изявени мениджъри от компании като Apple, Motorola и IBM на работа в Dell Computer Corp.

Бизнес философията на Майкъл Дел и компанията му е да спечели дял на пазара за компютри чрез комбинация от намаляване на разходите, по-малко време за доставка и осигуряване на възможно най-доброто обслужване на клиентите. За целта той наема опитни ръководители и лични ментори като набляга на директните продажби извън обичайните търговски за целта обекти.

През 1999 година на пазара излиза книгата Direct from Dell: Strategies That Revolutionized a Industry, където Майкъл очертава историята на компанията и предоставя стратегии, приложими за всички бизнеси.

През 2004 година Дел се оттегля от поста изпълнителен директор на компанията, но оставя председател на съвета на директорите. И така 3 години, в които Дел се занимава с фондации, комитети и дори е част от съветниците на президента на САЩ в сферата на науката и технологиите.

Но компанията претърпява неуспехи през 2006 година заради изтеглянето на 4,1 милиона продукта от пазара, докато отдела за обслужване на клиенти е заринат с оплаквания. Dell Inc. (от 2003 г.) губи лидерската си позиция на най-големия производител на компютри в света за сметка на Hewlett-Packard. 

"Да решиш какво ще правиш е лесно. Трудното е да решиш какво да НЕ правиш"

В отговор на това, Майкъл Дел е възстановен като изпълнителен директор през 2007 година, когато започва "ерата" Dell 2.0 - изцяло обновена компания, която мести фокуса си от персонални компютри към корпоративен софтуер, услуги и други електронни устройства.

През 2016 година осъществява най-скъпата технологична сделка в историята като закупува корпорацията за съхранение и обработка на данни EMC за 67 млрд. долара. Продуктите, които компанията (Dell EMC) предлага са пространства за съхранение на данни, информационна сигурност, виртуализация, анализи, облачни пространства и други продукти и услуги, които позволяват на компании и потребители да съхраняват, управляват, защитават и анализират данните си.

В момента DELL Technologies е съвкупност от 7 иновативни технологии, включително Dell, Dell EMC, VMware, Secureworks, RSA, Pivotal и Virtustream, които заедно с огромната екосистема от партньори и системни интегратори предоставят най-доброто за всеки конкретен клиент.

Водещите компании в технологичния сектор като Google, Amazon, Facebook съществуват от по-малко от 20 години. Всички тези нови бизнес структури, социални мрежи и услуги не могат да работят без инженерите на интернет, без хардуерните, софтуерни и комуникационни решения.

В света има една-единствена компания, която предоставя всичко това - решения от край до край, и това е DELL Technologies.

DELL Technologies предоставя цялостно решение за изкуствен интелект, базирано на Intel. То обединява сървър, система за съхранение и мрежа с обща производителност до 250 000 IOPS операции и пропусквателен капацитет до 15 GB/s. В едно шаси се побират дискове с капацитет от 96 до 924 TB. То е създадено за среда Hadoop в партньорство с Cloudera и Intel. 

Освен отличните продажби, компанията запазва и добри пазарни позиции, като е сред лидерите при решенията за съхранение на данни, и при сървърите и персоналните компютри.

Dell също така е първата компания в компютърната индустрия, която въвежда поръчките и продажбите по интернет.

Някои наричат Майкъл срамежлив и скромен, други – странен заради нежеланието му да прави публични изказвания и да не дава интервюта за личния си живот. Каквото и да се говори, Майкъл Дел е един от най-великите бизнесмени на ХХ век.

По публикацията работи Цветелин Димитров

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ