Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Твърде заети, за да бъдете наистина добри лидери. Нима?!

Снимка: Shutterstock

Ако са ви казвали, че сте „роден да бъдете лидер“, то това най-вероятно се дължи на 7 лидерски практики, които следвате, макар и несъзнателно. За съжаление, в повечето случаи хората на властови позиции забравят(или никога не прилагат) тези практики.

Честно казано, те отлагат „развитието на лидерските умения“ на персонала на някои от своите най-доверени служители, защото са „твърде заети“, за да се занимават с нуждите и желанията на своите подчинени.

Ето седем практики, за които добрите лидери никога не са прекалено заети:

1. Твърде заети да дават обратна връзка

Това е основен принцип на продуктивната комуникация и ефективното лидерство, без значение дали става въпрос за адресиране на някакъв проблем, изясняване на детайлите около някаква задача или задаването на очаквания за конкретни резултати. Ако един лидер е твърде зает, за да практикува редовно даването и търсенето на обратна връзка, то той чисто и просто не си върши работата както трябва. Ето и пет важни фактора за добрата обратна връзка.

 - Бъдете кратки и точни, избягвайте претоварването с информация

 - Използвайте конкретни пример

 - Опишете вашите очаквания и искания; фокусирайте се върху въпроса/задачата, а не върху човека

-Уверете се, че всичко е разбрано и че няма неясноти

-Бъдете отворени за дискусии

2. Твърде заети да помагат на служителите си да стават по-добри в работата си

Една от отличителните черти на ефективното лидерство е фокуса върху изграждането на фирмена култура, базирана на ученето и сътрудничеството, вместо на класическата йерархическа структура, при която най-важна роля играят решенията на хората, които са на върха на стълбицата.

Лидерите, които се стараят да развиват уменията, познанията и управленските качества на своите служители имат огромно преимущество пред останалите.

3. Твърде заети да помагат на своите служители намерят цел и смисъл в работата си

В книгата „Give and Take“ професорът от бизнес училището Уортън към Университета на Пенсилвания Адам Грант казва, че когато човек намира смисъл в работата си, той става не само по-щастлив и удовлетворен от живота си, но и по-продуктивен. Според Грант един от начините да постигнете този ефект е като дадете на служителите си шанса да се срещнат с хората, чиито живот е белязан от работата им – техните клиенти.

Когато служителите ви имат чувството, че с работата си допринасят по някакъв начин за подобряването на света, те стават по-ангажирани и мотивирани да дават най-доброто от себе си.

4. Твърде заети да изграждат здрави и дълготрайни връзки със служителите си

Великите лидери отделят значително време за изграждането на стабилни взаимоотношения със своите служители. Те споделят с тях лидерските си отговорности и ги включват в процеса на вземане на решения.

Тези лидери създават работна среда, в която хората не се страхуват да поемат рискове, защото се чувстват свободни да демонстрират своята креативност и да споделят идеите си открито. Причината за това е, че отношенията им с техните шефове се градят на взаимно доверие, а не на страх.

5. Твърде заети да оценят приноса на своите служители

Не подценявайте силата на признанието. Проучване на Gallup в което са участвали повече от 4 милиона работници по света, показва, че хората, които редовно получават похвала:

 - са по-продуктивни

 - са по-ангажирани

 - по-склонни да останат да работят в компанията

 - получават по-добри оценки от своите клиенти

 - участват в по-малко инциденти на работното място

 6. Твърде заети, за да бъдат търпеливи

Лидерът, който е търпелив и може да контролира емоциите си, обикновено получава по-малко внимание от харизматичния ръководител, който бързо се пали. Въпреки това, първият е по-ефективният от двамата, що се отнася до постигането на реални резултати в работата.

Проучване от 2012г. установява, че търпеливите хора обикновено постигат по-голям напредък по целите, които си поставят, и са по-удовлетворени от резултатите, които постигат(особено когато става въпрос за трудни задачи) в сравнение с по-нетърпеливите хора.

Други изследвания показват, че търпеливите хора страдат по-рядко от депресия и могат да се справят по-добре със стресови ситуации.

7. Твърде заети да изслушват другите хора

Много лидери не искат да чуват идеи и мнения за тяхното лидерство, независимо дали те са конструктивни или не. Тези лидери работят в „егосистема“, вместо в екосистема

От друга страна, лидерът, който е добър слушател, знае как да филтрира драмата и хапливите критики от важната информация и фактите, които да му помогнат да подобри собственото си представяне и да отговори на нуждите и желанията на другите.

..............................

Марсел Шуантес, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

още по темата
още от Лидерство
11
Сряда
Декември