Добър лидер ли съм?

Добър лидер ли съм?

Добър лидер ли съм?

Всеки наистина велик лидер може да ви каже, че ръководенето на хора изисква както ум, така и сърце. Може винаги да сте най-интелигентният човек в стаята, но ако не знаете как да общувате с хората и да разчитате техните нужди, оплаквания или пък мечти, няма как да бъдете ефективен лидер.

След множество срещи на четири очи с лидери от най-различни сфери на бизнеса аз успях да съставя списък с 6 въпроса, които всеки ръководител може да си зададе и да разбере дали се справя добре в тази си роля.

1. Водя ли другите със себе си, когато вървя нагоре по кариерната стълбица?

Добрите лидери знаят как да изкачват корпоративната стълбица в компаниите и дори в индустриите, в които работят. Все пак, ако те не бяха умели в този аспект от работата нямаше да стигнат до управленска позиция. Великите лидери обаче не изкачват тази стълбица сами – те водят заедно със себе си и членовете на своя екип. Всъщност, най-добрите лидери подхождат към управлението от гледаната точка на това да служат на хората, които работят за тях, и да им помагат да се превърнат в по-добри версии на себе си.

2. Наясно ли съм с нещата, които не знам, и търся ли чуждо мнение по тези теми?

Великите лидери са достатъчно интелигентни, за да разпознават собствените си недостатъци и пропуски и да се обкръжават с хора, които  са компетентни в тези области. Може би още по-важното в случая е, че те не се страхуват да говорят свободно за своите слаби страни и да задават въпроси, когато не знаят нещо. Те са достатъчно уверени в себе си, за да си позволяват да изглеждат уязвими. Лидерът не е робот, той е човек със силни и слаби страни, както всички останали.

3. Давам ли на служителите си поле за изява?

Страхотните лидери ценят високо мнението на своите служители и се стараят да ги карат да се чувстват като неразделна част от нещо по-голямо и значимо. Лидерът е нищо без своят екип, така че използвайте всяка възможност, за да показвате на служителите си колко цените техния принос за общия ви успех.

4. Поставям ли кариерното развитие на моите служители на същото ниво, на което стои личния ми растеж?

 Или го правите, или не – няма средно положение.. Ако отговорът на този въпрос е „да“, то може да сте сигурни, че имате по-здрава и по-дълбока връзка с вашите служители. Важно е да покажете на членовете от вашия екип, че се интересувате от техните нужди и мечти и че сте готови да инвестирате времето си в нещо, от което няма да получите директни облаги. Ако не знаете от къде да започнете, просто попитайте служителите си от какво се нуждаят в момента и опитайте да им осигурите необходимите средства.

5. Чува ли се гласът ми, когато другите са тихи?

Иначе казано, засягате ли трудни теми с висшето ръководство, за които вашите служители се страхуват да говорят? Най-добрите лидери се борят за нещата, в които вярват, и защитават онези, които не са в състояние да го правят сами. Имало ли е случаи, в които е трябвало да вземете страната на вашите служители, но сте си замълчали? Ако това ви се е случвало, то трябва да внимавате да не повтаряте тази си грешка, ако не искате да изгубите доверието и уважението на вашия екип.

6. Представям ли реално ситуацията и давам ли надежда за бъдещето?

Най-добрите лидери са напълно прозрачни в комуникацията си със своя екип. Те нямат тайни от служителите си и не прикриват лошите новини. Същевременно с това, ако ситуацията не е добра, те не оставят нещата просто така – те се стараят да дават надежда. Тук не става въпрос обаче за празни обещания, а за надежда, която се основава на добре обмислени стратегии, конкретни факти, и постижими резултати.

……………….

Скот Мауц, автор на „Find The Fire: Ignite Your Inspiration and Make Work Exciting Again”, за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ