Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Нека си говорят...Но, не и така!

Снимка: Shutterstock

Като лидер не можете да си позволите да отделяте твърде много време и внимание на нещата, които останалите казват и мислят за вас. Ако го правихте, нямаше да имате време да си вършите работата както трябва. Това обаче не означава, че трябва да подминавате етикети, които ви описват като ужасен лидер. Когато сте запознати с най-лошите неща, които вашите служители казват за вас, вие можете да предприемете нужните стъпки, за да подобрите репутацията си и да се представите в една по-добра светлина.

Опитът ми показва, че рано или късно ще разберете какво се говори за вас в офиса. Независимо дали някой ваш колега ще се смили над вас и ще ви сподели мнението на другите за работата ви или пък сами ще дочуете клюки и мълви, които се носят по коридорите на офиса, рано или късно тази информация ще стигне до вас.

Направете необходимото, за да си гарантирате, че вашето лидерство няма да бъде описвано със следните думи:

„Шефът се интересува само от себе си“

Има малко неща, които могат да бъдат казани за един лидер, които са по-лоши от това. За съжаление, мога да споделя, че много пъти съм работил за шефове, които отговарят на това описание. Във всеки един от тези случаи начинът на мислене „всичко се върти около мен“ е напълно прозрачен и ясен за всички, засегнати от егоцентризма на ръководителя.

Ефективното лидерство е точно обратното – то представлява един кораб с капитан, който е готов да скочи сам в бурните води, но не и да пожертва екипажа си. Ако искате да избегнете ситуация, в която сте обвинявани в отявлен нарцисизъм и липса на грижа за останалите, трябва просто да не забравяте, че да бъдеш лидер означава да помагаш на хората да постигат своите цели и да поставяш собствените си нужди на второ място.

„Шефът няма връзка с реалността/ не е в крак със случващото се“

Този коментар също е не по-малко остър и оскърбителен за един истински професионалист, тъй като той представлява атака както срещу вашето отношение към другите, така и срещу компетентността ви. Работил съм за ръководители, които не бяха добре запознати със случващото се в техния екип, последните развития в компанията, или пък с това, което сте очакваше от тях. Няма как да очаквате да ви се размине при подобно ниво на неосведоменост – вашите колеги, ръководители и особено подчинените ви, ще го забележат веднага.  

„Да бъдеш в крак с нещата“ означава да даваш познаваш и да даваш приоритет на наистина важните неща в бизнеса, както и винаги да знаеш какво се случва с компанията и със служителите, за които отговаряш. Важно е да поддържате двустранна комуникация с вашите подчинени – те трябва да могат да ви задават въпроси, а вие да получавате от тях информация за най-актуалните събития в компанията.

„Шефът хвали рядко и не пести критики“

Това поведение е в основата е в основата на токсичната фирмена култура на абсолютен перфекционизъм, при която нищо никога не е достатъчно добро. Ако лесно критикувате, а същевременно с това трудно хвалите, то ще създадете така среда, че хората няма да бъдат мотивирани да дават най-доброто от себе си и ще започнат да се задоволяват с покриването на минимума, който се изисква от тях.

Не пестете похвали и винаги отбелязвайте важните постижения на вашите служители. Критиката винаги трябва да бъде конструктивна и да оставя вратите отворени за обратна връзка.

„Шефът е истински микромениджър“

Няма нищо по изтощително на емоционално, а и на физическо ниво, от това да работите за микромениджър, който опитва да контролира всяка стъпка, която правите в работата. Ако подозирате, че имате подобни склонности, не се отчайвате, защото далеч не сте единствени и този проблем не е непоправим.

За да утолите жаждата си за контрол, без да тормозите служителите си, трябва просто да я пренасочите и да се фокусирате върху управлението на целите. Задайте конкретни цели, стратегии, приоритети и очаквания, след което позволете на вашите служители да си вършат работата по начина, който смятат за най-добър. Така всъщност ще получите по-голям контрол върху културата и мотивацията на компанията и екипа.

„Шефът е непоследователен и нерешителен“

Непоследователното поведение на лидерите разрушава спечеленото доверие, предизвиква объркване и страх и кара служителите да отбягват контактите със своите ръководители, защото не знаят какво да очакват от тях. Нерешителността е не по-малко вредна, тъй като тя създава съмнения, несигурност и липса на фокус.

За да се преборите с нерешителността, трябва да се постараете обективно да оцените реалното въздействието, което имат вашите грешни решения. Истината е, че ние често прекаляваме с песимизма, когато мислим за „най-лошия възможен сценарии“. Запитайте се какъв е риска крие нерешителността и отлагането на вземането на важно решение – може би това ще доведе до ръст на цените за вашето производство или пък ще ви коства преднината, която сте натрупали пред ваш директен конкурент. Задайте времеви срок, в който да вземете решението, и не се колебайте да направите ясен избор, когато този срок изтече. Когато сте решителни и поемате отговорност за действията си, вие печелите уважението на другите, дори и в случаите, когато те не са съгласни с взетото от вас решение.

Що се отнася до непоследователността, опитайте следния експеримент: представете си, че в ъгъла на стаята има камера, заснемаща всяко действие, което предприемате. Смятате ли, че филмът, съставен от тези кадри, ще бъде непоследователен и неразбираем? Ако отговорът е „да“, то тогава имате проблем, който трябва да разрешите възможно най-бързо. Важно е останалите да ви възприемат като човек, който действа по начин, съобразен неговите ценности, цели и стратегии.

Това са етикети, които един добър лидер не може да си позволи да толерира. Вземете нужните мерки, за да си върнете доброто име.

………..

Скот Мауц, автор на „Find The Fire: Ignite Your Inspiration and Make Work Exciting Again”, за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Лидерство
22
Петък
Ноември