нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Лидер или не

Снимка: Shutterstock

Работили ли сте някога за лидер, който е оставил толкова силно впечатление у вас, че продължавате да мислите за времето под негово ръководство и до днес?

Причината за това най-вероятно се дължи на начина, по който той ви е карал да се чувствате. В крайна сметка, истинското лидерство е в изграждането на позитивни отношения и връзки. Това не е никак лесна задача дори за опитните професионалисти.

Имайки това предвид, считате ли себе си за лидери? За да оцените капацитета си като лидери и да прецените дали ставате за тази роля, трябва да отговорите на три прости въпроса с „да“ или „не“:

Стараете ли се да разбирате гледните точки на другите?

Във време, в което комуникираме предимно чрез компютърни устройства и без физически контакт, способността да се поставяме на мястото на другите и да зачитаме техните виждания, а не само нашите собствени, е по-важна от всякога. Ние често гледаме на чуждите идеи като на толкова добри, колкото нашите собствени, и сме склонни да вземаме прибързани решения без да взимаме предвид гледни точки. Намалете темпото и положете целенасочени усилия, за да се запознаете по-отблизо с конкретната работа на вашите служители и с техните нужди и проблеми. Успоредно с развиването емпатия, вие ще започнете да виждате пречките пред вашите подчинени и ще можете да ги решавате навреме, така че те да се представят по-възможно най-добрия начин.

Давате ли насоки и съвети на хората, които ръководите?

Множество лидерски проучвания стигат до заключението, че за да бъдете наистина ефективни като ръководители трябва да се фокусирате върху благосъстоянието на хората, които ръководите. С други думи, представете мисията на компанията, задайте ясни цели и очаквания и бъдете последователни в наставленията си. Когато бъдещето е несигурно, много служители търсят съвет, насока и успокоение от своите ръководител. В тези моменти трябва да попитате вашите служители: „Как мога да ви помогна в момента?“, „Пред какви пречки сте изправени в момента?“ и „На кои въпроси имате нужда от отговор?“.

Приемате ли обратна връзка и по-специално такава, която не бихте искали да чувате?

Много хора на лидерски позиции гледат на обратната връзка като на заплаха за техния авторитет, власт и позиция. Това е причината те да гледат с неохота на обратната връзка и да реагират негативно на виждания, които не съвпадат с техните. За да бъдете наистина ефективни лидери трябва да възприемате на обратната връзка като на средство, което да ви помогне да се справяте по-добре с мисията си и да служите по-добре на вашите подчинени. Дори в случаите, когато обратната връзка е негативна, лидерът трябва да и обръща нужното внимание и да мисли за това какво може да направи, така че проблемите да бъдат разрешени и да не се повтарят в бъдеще.

...............

Марсел Шуантес, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

още по темата
още от Лидерство