Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Да бъдеш лидер дори и без титла

149

Снимка: Shutterstock

Случвало ли ви се е да се оглеждате в офиса и да си представяме всички неща, които бихме направили по различен начин, ако заемахме управленска позиция? Ние бързо свикваме с йерархичната структура а на организацията, а с това и с идеята, че човек може да промени пътя й на развитие само и единствено ако има някаква власт над нейните служители.

Разбира се, значително по-лесно да бъдете лидер, когато имате съответната титла и нужния авторитет. Хората инстинктивно търсят съвети, подкрепа и насока в работата от онези, които стоят по-високо от тях в йерархията на компанията. В крайна сметка обаче, най-важната способност, която идва с ръководната позиция, е възможността да контролирате и използвате ресурсите на организацията по начина, по който искате.

Въпреки всичко това, не трябва да подценявате лидерските си качества, дори и да не разполагате с нужната титла. Способността да давате нареждания на другите, която идва с ръководният пост, не винаги е достатъчна, за да бъде човек добър в ролята си на ръководител. Както може би си спомняте от вашето детство, израза „Защото така казах!“ не е особено ефективен мотиватор. Ако разчитате единствено на вашия авторитет за да накарате хората да правят това, което искате, то вие не сте истински лидер.

Работата на лидера е да създаде у останалите нужната мотивация, за да могат те по собствено желание да го последват и да изпълнят неговите искания. Има няколко начина да спечелите лоялността на вашите колеги:

1. Дайте личен пример

Когато видите как някой предприема действие, за да постигне своята цел, вие си представяте какво бихте направили, ако решите да последвате неговия пример. Това води до вашето ангажиране с целите на другите и до изграждането на общи стремежи. Иначе казано, целите стават заразни. Ако искате да накарате другите да следват вашите цели, бъдете проактивни в действията си и демонстрирайте нагледно резултатите, които искате да бъдат постигнати.

2. Помогнете на хората да видят проблемите със статуквото

Енергията, от която се нуждаят хората, за да преследват целите си, идва отчасти от осъзнаването на пропастта между тяхното настояще състояние и желаното им бъдеще. Вашата задача в случая е да представите на една по-добра картина, която може да се превърне в реалност, ако в организацията бъдат внесени някои промени в процеса на работа.

Това означава, че трябва да сте запознати с проблемите на компанията и да имате работещи предложения за това как те могат да бъдат разрешени. Тук не става въпрос само за оплакване и изразяване на недоволство. Основната ви задача не е да се фокусирате върху недостатъците на настоящата ситуация, а върху начините, по които тя може да бъде подобрена в бъдеще.

3. Покажете правилния път на вашите ръководители

Лидерството не се свежда само до това да казвате на хората, които са по-ниско от вас в йерархията, какво да правят. То изисква от вас да убедите онези, които имат власт и ресурси да вземат решения, които вярвате, че ще бъдат от полза за всички.

Трябва ефективно да комуникирате идеите и наблюденията си за това как важните цели могат да бъдат постигнати. Ключът е в това да го направите по начин, който позволява на вашите директни ръководители сами да стигнат до желаното заключение и да поемат пълна отговорност за крайното решение.

Недостатъкът на тази стратегия се крие във факта, че вашите шефове най-вероятно ще получат повече признание и похвала за постигнатото, отколкото заслужават.

Както казва 34-ят американски президент Хари Труман: „Удивително е какво може да постигне човек, ако никой не се интересува от това кой ще обере лаврите.:

В крайна сметка може да на получите никакво признание за работата си, но тя може да ви постави в позиция, в която изкачването на кариерната стълбица става по-лесно. Един ден, когато най-накрая може да подкрепите лидерските си умения със съответната титла, ще получите всички похвали, които сте си заслужили в миналото.

.................

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com.

още по темата
още от Лидерство
16
Неделя
Юни