Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Перфектният лидер - Google откри неговите най-важни качества

1162

Снимка: Shutterstock

„Хората не напускат компании, те напускат мениджъри.”Най-вероятно сте чували този израз, а много от нас дори имат действителен житейски опит с него. Какво обаче кара хората да напуснат своя шеф? И ако случайно вие сте ръководител на екип, какви са качествата, от които се нуждаете, за да задържите служителите си при вас?

Това са въпроси, на които търси отговор и американският технологичен гигант Google. През 2008 г. започна проучване с кодовото название „Project Oxygen”, което има за цел да установи кои качества правят един мениджър добър в неговата работа. В началото от Google са идентифицирали осем конкретни навика и типа на поведение, срещани сред най-добре представящите си ръководители в компанията и са започнали да обучават всички свои мениджъри в тези техники. С течение на времето от компанията са регистрирали забележими подобрения в ключови показатели - повишена продуктивност, по-малко напускащи служители и по-висока удовлетвореност от работата.

С растежа на компанията обаче изискванията към работата на мениджърите също са се увеличили.

„Открихме, че с течение на времето качествата, демонстрирани от най-добрите ръководители в компанията, са се изменили и еволюирали заедно с нея.“, казаха по-рано тази година Мелиса Харъл и Лорън Барбато от Google.

В резултат на тези промени от Google добавиха към списъка си с желани качества и навици още 2 точки и ревизираха други 2. Това са 10-те най-важни качества на лидерите според Google:

1. Лидерът трябва да бъде добър ментор и коуч

Добрият коуч не решава проблемите веднага щом се появяват. Той ги използва като възможност да научи служителите си на важни уроци. Той дава насоки и споделя важни съвети в правилното време, осигурявайки по този начин ценен опит на екипа си.

2. Лидерът трябва да дава свобода на действие на служителите си и избягва микромениджмънта

Никой не харесва шефовете, които са луди на тема контрол и искат да имат последната дума при абсолютно всяко решение и действие на своите служители. Добрият лидер от друга страна дава на екипа си достатъчно свобода, за да експериментира, да изследва нови идеи, да греши, да се адаптира и да развива собствения си стил на работа.

3. Лидерът трябва да създаде приобщаваща работна среда, в която благосъстоянието на служителите е на първо място

Добрите лидери имат за приоритет да изградят работна среда, в която служителите им да се чувстват в безопасност и да знаят, че интересите им са защитени. Те трябва да знаят, че могат да имат доверие на своя шеф и да разчитат на него в трудните моменти. От доверието между ръководителя и неговите служители зависи всеки един аспект от представянето на служителите – от продуктивността до креативността. Липсата на доверие от своя страна е пагубна за всеки екип, независимо от това колко знаещи и можещи са отделните му членове.

4. Лидерът трябва да има начин на мислене, ориентиран към растеж и постигане на резултати

Най-добрите мениджъри помагат на хората около тях да станат по-добри във всеки аспект на работата. Добрият лидер знае как да използва емоционалната си интелигентност, за да мотивира служителите си и да разкрие пълния потенциал на своя екип.

5. Лидерът трябва да бъде добър комуникатор - да знае как да изслушва другите и да споделя важна информация

Великите лидери са страхотни слушате. Това им позволява да разбират по-добре нуждите, притесненията и желанията на техните служители. Те никога не пазят в тайна важна информация, защото разбират, че прозрачността в работата е от полза за всички членове на екипа.

Добрите ръководители не пропускат възможността да похвалят своите служители, но не им пестят и критиките, когато те са нужни. Те обаче винаги се стараят да предоставят конструктивна обратна връзка, защото те се стараят да научат служителя на нещо ново, а не да го накажат.

6. Лидерът трябва да подкрепя кариерното развитие на своите служители и да обсъжда с тях представянето им в работата

Добрите мениджъри инвестират много време, енергия и усилия в развитието на своите служители. Те им осигуряват различни обучения и курсове за кариерно развитие. Освен това, добрите мениджъри никога не пречат на растежа на своите служители от страх, че някой ден те могат да ги изместят от поста им. Те подкрепят безусловно членовете на своя екип и им помагат да постигнат си.

7. Лидерът трябва да има ясна визия и стратегия за екипа

Най-добрите ръководители са наясно с посоката, в която трябва да върви техния екип, и се уверяват, че всички служители са запознати с тяхната визия(вместо да ги държат на тъмно). Те представят ясно мащаба на всеки проект, очакваните резултати и ролята на всеки член на екипа в неговото изпълнение.

8. Лидерът трябва да разполага с нужните технически умения, за да може да помогне в работата на екипа

Добрите шефове разбират от работата на своя екип и имат необходимите умения, за да се включат наравно със служителите си в изпълнението на конкретна задача.

9. Лидерът трябва да си сътрудничи с ръководителите на други отдели

Някои мениджъри управляват своите екипи на принципа „ние срещу останалите“, влизайки в съревнование с другите екипи в компанията. Добре лидери не губят поглед о по-голямата картина и работят за благото на компанията като цяло. Те знаят, че техните истински конкуренти не са в офиса, а във фирмата от другата страна на улицата.

10. Лидерът трябва да може да взема трудни решения

Най-добрите лидери знаят как да вземат трудни решения и се уверяват, че всички разбират мотивите за техния избор. Те поемат нагърбват с цялата отговорност за  изпълнението на взетото решение и си носят последствията, ако в крайна сметка се окаже, че то не е било добро.

......................

Джъстин Барисо, основател и директор на INSIGHT, за Inc.com

още по темата
още от Лидерство
22
Понеделник
Април