Само с разговори не става!

Само с разговори не става!

Само с разговори не става!

Какво обикновено прави един мениджър, когато един служител не постига очакваните от него резултати? Провежда разговор да му обясни как трябва да промени поведението и действията си, за да подобри работата си.

В повечето случаи този разговор прераства в поредица от безкрайни срещи и анализи на представянето, които карат шефа да си мисли, че е направил всичко по силите си, за да подобри представянето на своя служител.

Добрите лидери обаче разбират, че опитите да накарате някой да се промени, дори и само в чисто професионален план, рядко работят. Ето няколко причини за това:

Насилствената промяна ражда недоволство

Работата на лидера е да помага на другите да разкрият пълния си потенциал и да ги мотивира и вдъхновява да дават най-доброто от себе си, а не да ги променя. Когато лидерът опитва да „коригира“ някой, неговите действия няма как да бъдат възприети като нещо различно от арогантно и снизходително поведение. Това е сигурен начин да си спечели омразата на неговите служители и да съсипе отношенията си не само с конкретния човек, който опитва да промените, но и с целия екип.

Насилствената промяна е демотивираща

Когато един шеф казва на свои подчинен, че трябва да се промени, ако иска да запази работата си, той със сигурност не го мотивира да дава най-доброто от себе си. Емоциите, които служителят изпитва в подобен момент, са разочарование, страх и съмнение. Фактът, че неговият шеф смята, че трябва да промени напълно поведението си, му показва, че неговите умения не се ценят и че хората не виждат на какво е способен.

Насилствената промяна рядко е успешна

Редица проучвания показват, че опитите за промяна на другите рядко завършват с успех. Като когнитивно напреднали същества, повечето от нашите действия и поведението ни като цяло се определят от ежедневните ни навици – нещо, което не може да бъде променено лесно и бързо.

Насилствената промяна отчуждава хората

Малко са по-обидните и неприятните неща от това да кажете на някой друг, че не е достатъчно добър. Ефективното лидерство се уповава на изграждането на добри отношения с другите, а не на тяхното отчуждаване. Когато на някой бъде казано, че неговото представяне не е добро и че трябва да промени изцяло поведението си, то неговата работа най-вероятно ще се влоши още повече. Най-добрите лидери разбират, че работата им е да вдъхновяват другите, а не да ги карат да се чувстват малоценни и некомпетентни.

Насилствената промяна показва жажда за контрол

Когато някой ръководител иска да „коригира“ поведението на свои служител, той всъщност иска да го контролира. Този подход, характерен за микромениджърите, никога не работи. Лидерите които разбират човешката природа са наясно с факта, че истинската промяна може да дойде само отвътре. Хората се променят, защото искат и вярват, че това е за тяхно добро, а не защото някои друг им казва да го направят.

Когато един служител не се справя добре с работата си, задачата на лидера е да се свърже с него и да му помогне да преодолее трудностите, пред които е изправен. Обяснете спокойно, ясно и конкретно очакванията към служителя и последиците от неговия потенциален неуспех, като същевременно с това предоставите всички ресурси, които са ви на разположение, на служителите, които имат нужда от тях. Постарайте се да бъдете полезни, но не се бъркайте прекалено много в работата на вашите служители.

.................

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Редактор: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ