Безкористен лидер, на който всеки вярва

Безкористен лидер, на който всеки вярва

Безкористен лидер, на който всеки вярва

Недоверието към лидерите става все по-разпространено, основно заради многото публични примери за корумпирани политици и некомпетентни директори на компании. Но, ако наистина сте способен и добронамерен ръководител, а просто не успявате да убедите служителите си в това?

Печеленето на доверие става най-лесно чрез примерите, които лидерът дава с поведението си, смята Джон Дейм от компанията за развиване на лидерски умения „Дейм мениджмънт стратеджис”. „Истинското лидерство – това, което вдъхнонява хората да се стегнат и заедно да постигнат нещо чудесно – може да се упражнява само когато служителите вярват на водача си. А доверието се заражда, когато виждаме как той действа без егоизъм”, пише Дейм.

Ето и неговите съвети за това как да станем безкористни лидери, на които всички вярват.

Осигурете безопасността на служителите

Като лидер е ваше задължение да направите така, че хората ви да се трудят във възможно най-безопасни и лишени от риск условия. Не става въпрос само за предотвратяване на физически травми – общият климат в компанията ви трябва да бъде приятелски и комфортен за психиката на екипа. „Сигурността е място, където хората идват да работят без тревоги дали утре ще имат работа, дали заплащането е справедливо, където те чувстват, че стават все по-добри всеки ден, че имат възможност да се учат и да напредват и където шефовете им се държат с тях като към важни личности, които допринасят към успехите на организацията. Сигурността прави една компания велика”, пише Дейм.

Служете на служителите си

Става въпрос за начин на мислене, който „не е изграден върху външни правила или процеси, а израства от дълбоки лични ценности, които лидерите материализират в живота си всяка минута”, смята експертът. Той привежда за пример един от колегите си – директори, който преобръща йерархичната система на фирмата така, че служителите, които обслужват клиентите, да са на най-високото стъпало. Директорите и мениджърите, напротив, минават най-отдолу. Това изтъква основната цел на компанията – да подкрепя и служи на онези свои служители, които поддържат връзката с клиентите. „Не само че това помогна на лидерите да подредят правилно приоритетите, но и послужи като мотивация за всички”, пише Дейм. „Хората работят по-добре за директори, за които знаят, че също работят за тях.”

Жертвайте себе си

Като лидери, ще трябва да правите много саможертви в името на своите служители. Това не означава да работите до късно или да се отказвате от уикендите. Трябва да жертвате себе си, не времето си. „Жертвите, които наистина имат значение, са онези, в които поемате удар вместо свой колега или заемате позиция, която поставя на риск политическия ви капитал”, пише Дейм. Той разказва историята за директор, когото съветва професионално, и който веднъж направил такава голяма саможертва. Компанията му била в процес на продажба и новите собственици поискали от него да съкрати част от екипа, за да спестят от заплатите им. Вместо това директорът предложил орязване на управленския екип, който вземал повече пари. Така по-малко хора щели да се окажат на улицата. Новите собственици приели съвета и уволнили... него. За щастие, лидерските качества, които този човек показал, накарали много компании веднага да пожелаят да го наемат. 

Източник: Harvard Business Review

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ