нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Въпросите, които емоционално интелигентните лидери си задават всеки ден

Снимка: Shutterstock

Все повече хора започват да се интересуват от темата за емоционалната интелигентност. С всеки изминал ден ние разбираме по-добре същността на този термин и ролята му в нашия живот и работа. Макар че вече е добре известно, че емоционалната интелигентност (ЕИ) е важна на всяко ниво в една организация, тя е има ключово значение за ефективното лидерство. Съществуват множество проучвания, които показват крайно негативния ефект, който лошите шефове оказват върху мотивацията, продуктивността и ангажираността на своите служители. От друга страна, емоционално интелигентните лидери познават по-добре както собствените си нужди, желания и тревоги, така и тези на хората, за които отговарят и на които служат. Това ги превръща в отлични ментори и коучове.

Крайният резултат от усилията на емоционално интелигентните лидери е една по-мотивирана и удовлетворена работна сила – служители, които имат повече контрол върху работната среда и кариерата си. Работните места, които могат да се похвалят с високи нива на емоционално интелигентно лидерство, се отличават от другите с по-ниски нива на напускане на служители и с по-добри условия на труд. В основата на тези изключителни постижения е фактът, че лидерите с високи нива на ЕИ никога не спират да се учат и ежедневно си задават въпроси, които да им помагат да се усъвършенстват. Ето няколко от тях:

Давам ли достатъчно свобода на действие и автономност на екипа си?

На лидерите постоянно им се налага да вървят по тънката граница между това да дават на екипа си достатъчно свобода и същевременно с това да поемат отговорността и контрола в свои ръце, когато трябва да предотвратят излизане на нещата извън релсите. Осъзнавайки колко важно е хората да могат да създават неща със собствените си ръце, да поемат добре обмислени рискове и да се учат от грешките си, емоционално интелигентните лидери дават на служителите си колкото се може повече свобода. Тези лидери постоянно си задават въпроса дали прекаляват с контрола или не обръщат достатъчно влияние на посоката, в която върви екипа им.

Изслушвам ли достатъчно другите? Разбирам ли ги?

Емоционално интелигентните лидери са отлични комуникатори. Освен че имат способността да предават ефективно своите послания и идеи, те разбират колко важно е да бъдат активни слушатели. Това им помага да разбират по-добре какво се случва с техните екипи и с отделните им членове. Така лидерите получават ясна представа за техните тревоги и за потенциалните предизвикателства, пред които са изправени, преди те да са се превърнали кризи.

Отдавам ли заслуженото на хората, които полагат огромни усилия в работата?

Едно от нещата, които отличава най-ярко лидерите с висока емоционална интелигентност, е склонността им постоянно да търсят възможности за изразяване на благодарност и признателност за добре свършена работа от членовете на техния екип. Те отделят време и усилия, за да се запознаят в детайли с ролите на техните служители с конкретния им принос за даден успех, за да ги поощтрят подобващо.

Подкрепям ли служителите си в техните стремежи?

Емоционално интелигентните лидери са запознати не само с ролите на служителите, които са част от най-приближения им кръг, но са наясно и с техните индивидуални цели и мечти. Те полагат усилия, за да разберат дали служителите им са доволни от настоящите си позиции в компанията и дали кариерите им се развиват по начина, по който те искат.

Представям ли ясна и последователна визия за развитието на организацията?

Една от главните роли на лидера е споделянето на ясна и последователна визия за развитието на организацията със служителите. Желанията резултат е не само всички да са наясно с целите и мисията, към които трябва да насочат усилията си, но и да знаят каква роля играят самите те за тяхното постигане. Емоционално интелигентните лидери подхождат открито, прозрачно и навременно към споделянето на информация за различни промени в рамките на организацията и даването на ъпдейти за напредъка, постигнат от екипа. Когато служителите знаят, че могат да разчитат на ръководителя си да ги държи в течение за последните развития в тяхната организация, те му отговарят с лоялност и доверие.

…………………….

Харви Дойчендорф, експерт по емоционална интелигентност и автор на книгата „The Other Kind of Smart“, за FastCompany.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

още по темата
още от Лидерство