Черен петък – историята на една криза

Черен петък – историята на една криза

Черен петък – историята на една криза

Какво му е толкова черно на Черния петък – денят, в който шопинг манията достига френетични пикове всяка година, заради възможностите да купиш по-изгодно нов модел телевизор или „ония червени обувки, за които мечтая от три месеца“? 

Историята на дългоочакваните намаления съвсем не е плод на модерното консуматорско общество и започва през далечната 1869 година. Тогава хората свързвали термина „Черен петък“ с Джим Фиск и Джей Гулд, които купили огромни количества злато, с надеждата цената му да се покачи и в бъдеще да завоюват завидни печалби. Вместо това обаче в петък, на 24 септември, пазарът на злато в САЩ се срива, а действията на двамата финансисти довеждат до десетки фалити на „Уол Стрийт“.

По-късно американските предприемачи започват да отбелязват в своите доклади печалбите си с черно, а загубите – с червено. Изводът, до който те достигат, е, че много от магазините са в червената зона през цялата година, но в петъка след Деня на благодарността графиката „почернява“, вследствие на това, че клиентите купуват много намалени продукти, подготвяйки се за предстоящите Коледа и Нова година.

Смята се, че произходът на самото понятие Black Friday пък се корени в 50-те години на миналия век и идва от професионален жаргон н полицаите във Филаделфия, на които се налагало да работят извънредно след Деня на благодарността, за да овладеят големите тълпи от пазаруващи местни и туристи. Именно те определят това като „Черен петък“, но с разпространението на термина из щата търговците ставали все по-недоволни от негативното му звучене. Затова се опитали да го променят на „Голям петък“, но така и не успели.

Мълвата за големите отстъпки навлиза и в рекламата през 30-те, когато магазинът Macy’s за първи път опитва да го промотира, в периода на Голямата депресия. Междувременно терминът започва да се свързва единствено с изгодните покупки след Деня на благодарността, а постепенно тенденцията завладява и други пазари по света, включително и българския.

Според проучване по време на последния Черен петък само на територията на Великобритания са похарчени 1.49 млрд. паунда, а в рамките на деня са посетени 194 млн. страници с онлайн оферти.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ