Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Марката България поскъпна с 15% за година. Качва позиции в Топ 100 на най-ценните национални брандове

България успява да се задържи и в тазгодишното издание на класацията за стоте най-ценни национални бранда, изготвяно от британската изследователска група Brand Finance. Нещо повече - страната ни дори се придвижва с четири позиции нагоре в класацията до 70-о място, става ясно от резултатите в новото изследване. Стойността на "марката България" по актуални оценки е 54 млрд.долара като се е покачила с 15% за последната година, сочи рейтингът.

Всяка година Brand Finance подрежда стоте най-скъпи марки в света - в ритейл сектора и в националния сектор.  Едно от изследванията ѝ отразява стойността на държавите като марки.

Първи в списъка тази година отново са САЩ, с бранд рейтинг AAA и бранд стойност от 25.899 трлн. долара. От миналогодишното лидерство на Америка в класацията до новото подреждане стойността на бранда на САЩ се е повишила с 23%. 

Следва я Китай, с бранд стойност от 12.799 трлн. долара и рейтинг AA. Китай бе на второ място и през миналата година. Стойността ѝ като бранд е нараснала с 25%. 

Топ 3 и тази година, също както през 2017, се попълва от  Германия, с бранд стойност от 5.147 трлн.  долара и рейтинг ААА. Стойността на Германия като бранд се е покачила най-много за класацията: с 28%.

В топ 20 следват Великобритания, Япония, Франция, Канада, Италия, Индия, Южна Корея (10), Австралия, Испания, Холандия, Мексико, Швейцария, Индонезия, Бразилия, Русия, Швеция и Обединените арабски емирства (ОАЕ).

Бранд рейтингът на класираната на 70.място България е А+. Над България са националните брандове на Мароко (69), Гватемала (68), Литва (67), а под нея са Оман (71), Кения (72), Мианма (73).

На последно място в света (100) е Хондурас. 

Националният брандинг се прилага чрез обширно използвани маркетингови концепции от частния сектор, за маркетиране на държавите, за да се постигне подобряване на международната им репутация, пояснява Лорънс Нюъл - управляващ директор на Brand Finance за региона на Северна и Южна Америка.  До голяма степен инвеститорите, също както потребителите са предсказуеми. Ето защо бранд мениджърите на всяка нация трябва да изследват техните нужди, за да привлекат инвестиции към страните си, посочва той. 

Всяка държава се стреми да има някаква форма на конкурентно предимство за продуктите си - чрез своя имидж. Някои страни използват реклама на туризма си, други - кампании за директните чуждестранни инвестиции в тях, а трети - глобални събития като Олимпийските игри, посочва Самир Диксит - управляващ директор на Brand Finance за Азиатско-тихоокеанския регион. Всяка държава се цели на международния пазар, като потребителите по света днес имат по-широк избор от продукти, идващи от различните страни. Ето защо те търсят по-висока гаранция за качество, отколкото само да проверят мястото на произход. Те се нуждат от гранция и уверение от правителствата за качеството на изнасяните продукти. Решението е залегнало само в Националния знак за качество, който гарантира качество и автентичност, продължава той. 

Оказва се, че негативното отношение към персоналния бранд на Доналд Тръмп в качеството му на държавен ръководител не се е отразило фатално в дългосрочен план на националния бранд на САЩ, коментират още авторите на изследването в анотацията към представянето на лидера в рейтинга. По-скоро политиките му за свободен пазар отговарят на погледа на бизнес лидерите, а икономиката на страната расте, което води до засилване на бранда на Америка. В САЩ се покачват потреблението, поръчките за строителство, производството на коли и други индикатори, че има разцвет на икономиката, допълват те.

Възходът на Китай като бранд пък се дължи на глобалното лидерство на страната, про-бизнес изгледите и твърдата решимост, изразена през държавни политики да създава продукти, които са собствени брандове, а не само да произвежда. 

Германия е най-бързо растящият бранд в тазгодишната класация на Brand Finance. Ръстът от 28% затвърждава статута ѝ като водещ национален бранд в Европа и водещата страна в Европейския съюз, както и нарастващата ѝ глобална роля на масата за икономически и политически преговори. Това допринася тя да издигне бранда си от ААА- до ААА. 

Още от изследването може да видите тук

още от Маркетинг