нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Бягство от клишето

Pexels

След 5 години като журналист и две образования по комуникация, започнах да забелязвам, че в съвременния свят на социалните медии повечето блогове на компании и инфлуенсъри звучат еднакво, пише Наташа Зо за Entepreneur.com.

По думите ѝ всеки стартъп, всеки инвеститор и т.н. имат собствен език, което е свидетелство за това как клишетата поемат комуникацията. Факт е, че повтарящите се идеи не могат да бъдат избегнати, но все пак знаем, че един блогър или една компания привличат вниманието ни, защото понякога говорят различно.

Когато индустриалният ви език влезе в маркетинга, говорите единствено на ангажираните във вашата индустрия. Така се конкурирате с всеки бизнес, който опитва да превърне тези хора в клиенти. Привличането на нови аудитории обаче изисква нов език или поне отказване от стария, който използвате в комуникацията си.

Ето част от препоръките на Зо за бягство от клишетата.

Заменете клишетата с персонални изживявания

Мога да ви кажа „да използвате силата на сторителинга“, но вероятно вече сте го видели някъде в интернет. Към 100-тния път, в който го прочетете, идеята зад „силата на сторителинга“ вероятно ще изгуби смисъл за вас.

Кажете на аудиторията си какво се случва. Всички сме хора и повечето със сигурност биха проявили разбиране.

Например:

„Когато за първи път отидох в Испания, нивото ми на испански не беше толкова добро. Преструвах се, че се смея, когато всички се смеят, докато един ден не забелязах, че се смея на мен самата. Трябваше просто да съм себе си.“

Хубава метафора срещу празно клише

Клишетата са метафорите, които стават жертви на собствения си успех. Пълният списък с клишета и други лоши неща е уникален за всяка индустрия. Основателите на стартъпи са обсебени от едно, докато всеки лайф коуч минава през „тъмната нощ на душата“.

Не бива да спирате да говорите, просто започнете да търсите клишета, разбираеми само за ангажираните с вашия бранш, с което вероятно ще избягате от повтаряемостта.

Специфичността е лесна и запомняща се

Кое предизвиква по-голям интерес у вас?

  1. „Много жени в Обединеното кралство са самотни.“
  2. „Попитахме 186 жени, и необвързани, и щастливо омъжени, и 112 от тях казаха, че се чувстват самотни.“

Специфичността прави толкова много за самия текст. Тя показва, че знаете фактите и ви очертава като експерт. Твърдите факти са достатъчни да спреш и да се замислиш.

Едно любопитно упражнение използвам при офлайн лекции. Моля групата да нарисува къща за 10 секунди. 90% от хората правят класическата детска къщичка. След това ги моля да повторят упражнението 9 пъти и да нарисуват 9 различни къщи. Креативността „експлодира“ след номер 4 – започват да се появяват къщи за птички, във форма на банан и много други. Обичам това упражнение, защото ясно показва, че хората са креативни, но често са доста мързеливи, за да търсят възможности отвъд най-очевидната идея, която първо им идва на ум.

Същото е със съдържанието ви. Може да сте свикнали с комуникирането с клишета, но си дайте шанс и се отдайте на брейнсторминг малко по-дълго. Има много свежи и креативни начини да изразите една идея.

По материал на Entrepreneur.com

още от Маркетинг