До 75 хил. лева глоба за всеки, нарушил новите, по-строги правила на YouTube

До 75 хил. лева глоба за всеки, нарушил новите, по-строги правила на YouTube

До 75 хил. лева глоба за всеки, нарушил новите, по-строги правила на YouTube

От януари следващата година американската софтуерна корпорация Google поставя ново условие за качване на видеа в YouTube, а всеки, който не го спази, може да бъде глобен с до 42 530 долара на един качен клип или приблизително 75 хил. лева. Предизвикателството се казва Закон за защита на поверителността на децата онлайн, накратко COPPA, и промените му ще засегнат пряко както обикновения човек, така и тематиката на съдържанието, което влогърите създават, и работата им с рекламодателите в рамките на платформата за видео споделяне.

Огласяването на мярката предизвика огромно недоволство, както и скоростно организиране на протестни онлайн петиции със стотици хиляди подписи. Адвокати, влогъри и техните почитатели опитват да разгадаят новите условия на YouTube.

В следващите редове ще опитаме да хвърлим светлина върху това какво трябва да знае бизнесът преди правилото да влезе в сила.

Защо въобще се случва всичко това?

Законът за защита на поверителността на децата онлайн (COPPA) е в сила от 1998 г. и се преразглежда от Федералната търговска комисия на САЩ (FTC) на всеки 10 години. През 2013-а бе позволено на уебсайтовете да използват проследяващи технологии, на базата на които да създават персонализирани реклами. Във връзка със следващия доклад, който трябва да бъде готов през 2023-та, бе започната нова проверка на условията в закона. След като стигна до извода, че YouTube събира данни на деца от САЩ под 13-годишна възраст незаконно, без съгласието на техните родители, през септември регулаторният орган наложи на платформата колосалната глоба от 170 млн. долара.

Отговорът на мрежата за видео споделяне е споразумение с FTC, според което ще бъде направена промяна в политиката за поверителност. Тя обаче ще влезе в сила от 1 януари догодина, но не само на територията на САЩ, а в цял свят. Така създателите на съдържание се изправят пред ново предизвикателство – те ще трябва сами да преценят и обозначат каналите си, качените си до момента клипове, както и всеки следващ такъв, като създадени или несъздадени за деца. В зависимост от избора на една от двете опции, мярката ще повлияе на коментарите под видеото, появата му като препоръчано, публикуването на истории, ще бъдат скрити камбанката за известия при нови публикации, бутонът „За гледане по-късно“, както и персонализираните реклами.

Ами, ако нарушим новото условие?

Всяко видео, в което новото условие не е спазено, може да донесе на автора си глоба до 42 530 долара, а в краен случай акаунтът му може да бъде закрит за постоянно. С помощта на алгоритъм YouTube ще следи за това, като първоначално ще предостави 4 месеца за адаптация на всички създатели на съдържание. Потребителите също ще могат да сигнализират при нарушение на условието.

А, не е ли нарушено и друго условие – лица под 13 години да използват YouTube?

Според условията за ползване YouTube е предназначен за лица над 13 години включително. Всеки под тази възраст се счита за дете и към него се отправя молба да не използва услугата, а да поговори с родителите си за други, по-подходящи уебсайтове.

Проучване на неправителствената организация Common Sense обаче показва, че 76% от американчетата на възраст между 8 и 12 г. използват платформата. Според информация на YouTube, изпратена до производителите на детски играчки Mattel и Hasbro, резултатът е още по-висок – 93%. Въпреки този факт, до момента от компанията не предприемат сериозни ограничения към най-младата аудитория, вероятно именно заради нейния забележителен обем. И тъй като е малко вероятно всички под 13 да напуснат платформата, отговорността за тях и използването на данните им вече лежи върху тези, които публикуват видеа.

Кога едно съдържание ще бъде определяно като детско?

По информация на YouTube ботовете ще определят като детско следното съдържание:

  • Деца или детски персонажи
  • Детски уроци
  • Популярни детски програми или анимационни герои;
  • Игри или истории, включващи детски играчки;
  • Деца – главни герои, влизащи в типични за деца игрови роли, като разиграване на реални и/или въображаеми ситуации; 
  • Популярни детски песни, приказки или стихотворения

„В крайна сметка вие познавате аудиторията си най-добре и разчитаме на вас да определите (чрез инструмента Studio) дали видеоклиповете ви са предназначени за деца“, казват от платформата.

Очаквайте коментар на българския влогър Слави от The Clashers по темата.

По материала работи Габриела Беличовска

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ