Креативен маркетинг и допълнителни услуги – новите източници на приходи за медиите

Креативен маркетинг и допълнителни услуги – новите източници на приходи за медиите

Креативен маркетинг и допълнителни услуги – новите източници на приходи за медиите

В цял свят има тенденция за намаляване на държавните субсидии за медийните информационни агенции. В същото време те губят приходи, притиснати от възхода на социални платформи като Фейсбук, Гугъл и др. Това коментира изпълнителният директор на РА Груп (Великобритания) Клайв Маршал в панел за новите източници за приходи на медиите по време на провеждащия се в София Шести световен конгрес на информационните агенции. Домакин на събитие е БТА.

Маршал, който модерира панела, посочи, че в тези условия агенциите и медиите като цяло, трябва да търсят друго съдържание и да предлагат алтернативни механизми за финансиране и генериране на приходи.

На стратегии за диверсификации на приходите залага ог няколко години подразделението на РА Груп, Sticky Content. Предложените от Sticky Content допълнителни услуги на традиционния пазар дават известни резултати, разказа Емили Шели, изпълнителен директор на подразделението.

Sticky Content предоставя спортни, телевизионни и друг вид данни. Освен това се предлагат услуги за маркетинг, както и за комуникации на медийни, немедийни клиенти и корпорации. Групата също така предлага лайв стриминг и видеоматериали на медиите, включително на BBC.
Работещо ноу хау се оказват т.нар.креативни мартингови услуги, особено публикациите във вид на малки визуални разкази, публикувани в Инстаграм. "Това ние наричаме креативен маркетинг, а не чиста журналистика", посочи Шели. Двадесет процента от приходите на Sticky Content годишно се генерират от изработването на кратки рекламни видеоматериали във вид на разказ, допълни тя.

Нови услуги е започнала да предлага и пакистанската информационна агенция PPI, сподели нейният директор Оуейс Аслам Али. Агенцията е сред ветераните на световния пазар, като предоставя медийни услуги от 1956 г. Услугите са предлагани на английски език и урду. Предлагат се и също така и фотографски услуги. В началото агенцията е била пряко зависима от абонатите си. Революцията в информационните технологии обаче довела до сериозно намаляване на цената за разпрострастранение на новинарска информация. Появили са се нови информационни агенции, което е довело до спад на абонатите. Някои от тях просто са копирали новини. Всичко това е подкопало финансовата устойчивост на PPI. В същото време информационната революция е довела и до много нови възможности  и – например. Така например разходите на PPI са намалели в резултат на разработени специфични нови услуги, станали възможни в резултат на дигитализирания начин на създаване и дистрибуция на съдържание, посочи Оуейс Аслам Али. 

PPI се е присъединила към консорциума Asianet, който се занимава с разпространение на съобщение за пресата в целия азиатски континент. Това е генерирало  допълнителни приходи за PPI. Чрез платформата Asiapools агенцията пък предлага услуги до международни новинарски агенции и вестници. Asianet днес вече е дъщерно дружество на PPI. През него се разпространява съдържание до над 300 вестници, информационни агенции, списания, както и към международни бази данни. "Виждате, че сме излезли извън националните граници, и то сериозно", изтъкна Оуейс Аслам Али. Той предложи всички информационни агенции да се обединят около позиция за изработването на механизъм за защита на авторското право.

Японският опит

Японската информационна агенция KYODO разчита на приходи от традиционните медии, които са 80 процента от портфейла, посочи Какуя Огата, изпълнителен директор в редакция "Международни новини" на агенцията. Вестникарският бранш в Япония все още е в стабилни позиции, въпреки че за миналата година е отбелязан спад от 2 млн. копия на печатните издания.

Огата отправи и предупреждение: „Рекламите в интернет иззеха изцяло рекламите от вестниците при втората вълна с появата на iPhone през 2008 г. Очакваме третата вълна - 5G връзката, да ни помете.”

Той също споделя общото мнение, че приходите в медиите намаляват и трябва да се свият разходите.  "До момента не сме намерили двигателя на приходи, който да замени стария бизнес модел", коментира журналистът от KYODO.  Като алтернатива агенцията в момента се опитваме да влезе в бизнеса за директна продажба на клиенти, добави той. „Създадохме дъщерна фирма и продаваме заедно с Google и Apple заедно.

Флагманът „Ройтерс”

От ключово значение е да се работи рамо до рамо с клиентите, заяви Сю Брукс, временно изпълняваща длъжността директор на Reuters. Тя разказа как след разговори с клиенти била изненадана колко малко от тях знаят за огромната гама продукти, които агенцията предлага. Реших, че трябва да разбием продуктите и да поставим цялото си съдържание - видео, текст, снимки, в облака, и то всичко, целият архив, натрупан от 1896 г. досега. Поставихме го на една платформа Reuters Connect, като клиентите се абонират за точки, които могат да изхарчат за съдържанието, качено на платформата, обясни Брукс и отбеляза, че този модел е проработило. "Разбиваме съдържанието, слагаме го в един общ басейн и позволяваме на клиентите да си ловят каквато риба искат", илюстрира тя. За подкастовете мислехме да създадем изцяло нов пазар, каза още Брукс и обясни, че идеята е да създадат аудиобиблиотека, до която да имат достъп организации, желаещи да създадат собствен подкаст.

Аутсорсинг модел от далечна Австралия

По-голямата част от приходите на AAP – австралийската информационна агенция все още се генерират от новинарския канал, вкл. новини, снимки, видео, разказа главният редактор на агенцията Тони Джилис.

Агенцията печели и от интерес, не особено разпространен модел на аутсорсинг – редактиране на текстове. „Годишно редактираме над 105 хиляди страници за 20 различни вестникарски издания, над 25 хиляди страници за 15 списания.”, посочи той. Също така AAP публикува над 500 хиляди истории годишно в печатни и цифрови канали и предлага 20 хиляди фотографски издания изключително и само за един издател. Този аусорсинг бизнес на агенцията носи около 31 процента от общите й приходи. Рекламната дейност също е важна - рекламираме материалите, които сме списвали за някои от клиентите ни, допълни Джилис. Над 1 млн. долара е приходът от модераторство и списване на коментари, посочи Тони Джилис.

Освен това в AAP имат специално звено за проверка на фактите. То проверява международни факти и съвсем наскоро е участвало при проверката на фактите на федералните избори в Австралия, сподели още той. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ