Първата пандемия за ерата на социалните мрежи

Първата пандемия за ерата на социалните мрежи

Първата пандемия за ерата на социалните мрежи

Социалните мрежи "преживяват" първата си световна пандемия, откакто съществуват. Наскоро гигантите Facebook, Reddit, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter и YouTube се ангажираха да премахнат дезинформацията, свързана с коронавируса от техните платформи, съобщава Sciencealert.

В тревожни времена като настоящото, социалните мрежи помагат в разпространяването на жизненоважна информация сред обществото. За съжаление с тази информация идват и безброй дезинформация и фалшиви новини, голяма част от които се разпространяват чрез ботове.

Тези фалшиви акаунти са често срещани в Twitter, Facebook и Instagram. Те имат една цел: да разпространяват страх и паника. Bot Sentinel е уебсайт, който използва машинно обучение за идентифициране на потенциални ботове в Twitter. Според сайта, само на 26 март ботовете са били отговорни за 828 публикации на #coronavirus, 544 броя на #COVID19 и 255 броя на #Coronavirus в рамките на 24 часа.

Тези хаштагове съответно са заемали 1-ва, 3-та и 7-ма позиции сред най-популярните в Twitter през този ден.

Важно е да се отбележи, че действителният брой на свързани с коронавируса туитове от ботове вероятно е много по-голям, тъй като Bot Sentinel разпознава само хаштаг термини (като #coronavirus) и няма да вземе на прицел постове, в които е използвана само думата - „coronavirus“, „COVID19“ или „Coronavirus“ ,

Как се създават ботове?

Ботовете обикновено се управляват от автоматизирани програми, наречени бот "кампании" и се контролират от хора.

Реалният процес на създаване на такава кампания е сравнително прост. Има няколко уебсайта, които учат хората как да правят това за "маркетингови" цели. В подземната хакерска икономика в тъмната мрежа такива услуги се предлагат под наем.

Целта на бот кампаниите е една: създаване на социално въздействие чрез разпространяване на дезинформация. Това може да засили обществените тревожност, безсилие, страх и гняв срещу властите в определени ситуации.

Начинът на действие на ботовете

Обикновено в контекста на съобщения, свързани с COVID-19, ботовете разпространяват дезинформация чрез две основни техники.

Първият включва създаване на съдържание, при което ботовете създават нови публикации със снимки, които валидират или отразяват съществуващите световни тенденции. Примерите включват снимки на кошници за пазаруване, пълни с храна или снимки с празни рафтове в супермаркетите. Това поражда безпокойство и потвърждава това, което хората четат от други източници.

Втората техника включва увеличаване на съдържанието. В това отношение ботовете се придържат към официалната информация на правителствата и новинарските сайтове, за да сеят раздор. Те препубликуват алармиращи публикации, украсявайки ги с неверни коментари и грешна информация в опит да всеят страх и гняв сред потребителите. 

Как да забележим бот

За да научим характеристиките на бот, нека разгледаме по-отблизо профилите на Шарон и Сара.

И на двата профила липсва човешка уникалност и показват някои знаци, че може да са ботове:

- те нямат последователи

- едва наскоро са се присъединили към Twitter

- нямат фамилни имена и имат буквено-цифрови псевдоними (като Sara89629382)

- публикували са само няколко пъти

- публикациите им следват една тенденция в темите си: предупреждения за някаква опасност

- такива профили следят най-вече новинарски сайтове, държавни органи или хора, които имат силно влияние по дадена тема (в случая вирусология, медицина, политика).

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ