нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

На помощ идва психологията

Shutterstock

Маркетингът и психологията вървят ръка за ръка – за да се харесат на потребителите, брандовете първо трябва да установят характеристиките на аудиторията си и както ги кара да вземат решение за покупката. Това не само дава възможност за по-ефективна комуникация, но помага и за по-добро позициониране на стоките и услугите.

Вижте няколко основни психологически принципи, които би било полезно да въведете в стратегията си.

Парадокс на избора

Според този принцип колкото повече възможности за избор получават потребителите, толкова по-малко удовлетворени ще бъдат. Тук се изследва идеята, че макар свободата на избор да е важна, хората в крайна сметка трябва да вземат решение. Ето защо, ако компаниите предлагат твърде много опции, резултатите могат да бъдат отрицателни.

Маркетинг приложение

В маркетинга парадоксът на избора е полезен при изграждането на изживяването от покупката. Например ако създадете собствен уебсайт, е хубаво да избягвате падащите менюта или бутони, които биха объркали клиентите. Може да изградите по-минималистично изживяване като цяло – с избрани снимки и описания на продукти вместо безброен списък от възможни варианти. Бъдете информативни, но не натоварващи.

Реципрочност

Тя описва как хората са благосклонни да ни връщат нещо в замяна – това е идеята за доброто дело, което води до друго добро дело. Ако например някой се държи учтиво с вас, ще искате да му отвърнете със същото.

Маркетинг приложение

Брандовете могат да използват този метод по много начини, но един от ключовите е предоставянето на безплатно съдържание и получаване на бранд лоялност в замяна. Можете да го предложите под различни форми – постове в социалните мрежи, статии, книги и други, от които можете да извлечете полза без допълнителен разход. Така ще изградите репутация пред клиентската си база и ще увеличите вероятността да купят от вас в бъдеще.

Теорията за информационната пропаст

Тази теория, представена от поведенческия икономист Джордж Лоуенстайн през 1994 г., е свързана с човешкия интерес към попълване на пропуски в информацията, която вече индивидът знае, с нова информация по същата тема. Тя е свързана с естественото любопитство, с нуждата хората да запълнят празнината и пропуснатите детайли.

Маркетинг приложение

Един от начините за използване в маркетинга е чрез създаване на грабващо вниманието заглавие от сорта на „Тайната на...“ или „Един трик, който ще ви помогне...“ – това са само два от хилядите примери, които незабавно могат да привлекат потребителя. Заглавията трябва да са максимално интригуващи, без да изглеждат като поредния начин за трупане на имперсии.

Социално доказателство

То отразява как хората биват привлечени от определени продукти, въз основа на това как говорят другите за тях. По-вероятно е купувачите да се съобразят с моделите на пазаруване на тези, на които имат доверие.

Маркетинг приложение

Компаниите могат да имплементират социалното доказателство, като обръщат внимание на това какво говорят другите за тях – споделяния и коментари в социалните мрежи, ревюта под публикации в уебсайта и др. Използването на знаменитости или т.нар. инфлуенсър маркетинг също може да увеличи разпознаваемостта на бранда и да изгради лоялност. Една добра форма на социалното доказателство е предаването на информацията от уста на уста. Колкото повече шум създадете около вас, толкова по-добре.

Психологическите принципи ще ви помогнат да изградите по-стабилен маркетинг план и да комуникирате по-добре офертите си сред аудиторията. Важно е да оцените кои стратегии са работещи за вас, тъй като това е индивидуално за всеки бранд, а изброените по-горе са добро начало.

По материал на Medium.com

още от Маркетинг