нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Икономиката на вниманието - най-влиятелната сила на планетата

Снимка: Shutterstock

Всъщност, човешкият мозък може да реагира на една история за катастрофа по същия начин, както реагира на истинска автомобилна катастрофа. И когато неприличните заглавия съобщават за някаква заплаха в света, те не само създават силна физиологична реакция, но и подвеждат ума ни в мисълта, че заплахата е по-ясна и настояща опасност, отколкото в действителност е.

Създавайки заблуждаващи заглавия, които ни подтикват да кликваме, някои от медиите ни причиняват емоционално и физическо страдание - само за да бъдат спечелени едни пари.

Половината от интернет трафика е фалшив. 

Една трета или почти 50% от парите, които се правят в икономиката на вниманието, са чрез вид измама - но никой няма достатъчно стимул, за да ги спре.  

Почти половината от трафика в интернет е фалшив, повечето от него идва от ботове - автоматизирани софтуерни приложения, проектирани да удрят същите уебсайтове отново и отново и това да изглежда като трафик, предизвикан от хората - сякаш те са го направили. Ботовете варират от "ферми за кликове", в които стотици телефони са свързани с компютър, който постоянно кликва "refresh", до по-сложни ботове с изкуствен интелект, които работят от разстояние, от един единствен лаптоп. 

Бизнес моделът на икономиката на вниманието все още не е подложен на сериозен правен или регулаторен контрол, но най-накрая има някои окуражаващи движения в насока регулация: американското Министерство на правосъдието наскоро предприе действия срещу най-голямата операция за измама, за която някога е съобщавало - компания е обвинена в това, че е измамила рекламодатели с 36 милиона долара. И двете страни в търсенето и предлагането в индустрията - марки и медии - са били еднакво съучастни в одобряването на фалшиви рекламни показатели като реални. Изглежда и двете страни обаче не ги е грижа. 

Четвърто, икономиката на вниманието подхранва омраза и разделение.

Днес вече никога не можем да сме сигурни какво е реално. Дори някои от нашите най-доверени новинарски източници и политически лидери са експлоатирани от технологии и стават т.нар.deep fakes - публикуват се фалшиви видеоматериали с политици, които правят възмутителни изявления или снимки на знаменитости, подкрепящи продукти - всички проектирани да изглеждат точно като истинските неща. По-малко сложните методи за онлайн фалшификати включват ботове, които тролват онлайн съдържанието и публикуват нелепи коментари. Тези коментари предизвикват повече ангажираност на сайта, тъй като истинските хора несъзнателно влизат в битка с тях.

още по темата
още от Маркетинг