Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Най-големите продуктови провали от 60-те години до днес

1505

Снимка: oldcomputers.net

Да стартираш нов продукт на пазара не е лесно. Историята познава десетки случаи на големи неуспехи сред някои от доказалите се като водещи иноватори производители в различни сектори на икономиката. В САЩ например, отткъдето тръгват много от продуктовите иновации, навлизащи по света, по-малко от 3% от новите потребителски пакетирани стоки надминават годишни продажби от над 50 млн. долара, което се счита за праг, над който може да се каже, че това е било едно високо успешно пускане на пазара. Това посочват Джан Шнайдър и Джули Хол, съавтори на "The New Launch Plan".

От Pepsi до Netflix, Microsoft и McDonald's - най-големите компании са имали някои наистина забележителни и същевременно любопитни продуктови провали. Business Insider припомня следните: 

1957 - Ford Edsel. Бил Гейтс казва, че това е любимият му казус с продуктов провал. Става дума за модела на Форд с име, което стана синоним на маркетингов провал. Автомобилният производител през 1957 г. е инвестирал 400 млн. долара в колата, но американците така и изобщо не искали да я купуват, защото по онова време имали нужда от нещо съвсем друго - по-малка и по-икономична кола. Някои наблюдатели обясняват скъпия провал и с това, че висшият мениджмънт от Ford Motors всъщност така и не дефинирал нишовия пазар за този автомобил. По цена и пазарни цели Edsel моделът се позиционирал "някъде между най-скъпият Ford и най-евтиният Mercury". 

Изтеглен е от пазара през 1960 г. 

1975 - Sony Betamax. 70-те години в бизнеса били същинска война в областта на техниката за излъчване на домашно видео и най-сериозните марки на фронта били Betamax и VHS, които и до днес звучат много познато на мнозина. Тогава Sony направила една голяма грешка - започнала да продава Betamax през 1975 г., докато конкурентите й започнали да пускат на пазара VHS машини. Този пазар бързо изместил Betamax, въпреки че технически това бил по-развитият изор. VHS спечелили просто защото били по-масово разпространени. 

1985 - новата кока-кола. През 80-те години "Кока-Кола" губела преднина пред Pepsi. Известните "Pepsi Challenge" реклами били навсякъде в САЩ и приканвали хората да пият пепси. В отговор, от "Кока-Кола" се опитали да създадат продукт, който ще бъде на вкус повече като пепси. Продуктът бил добре възприет в национални предварителни тестове преди 1985 г., но след това, при пускането му на пазара изобщо не било така - изследванията се оказали много грешен предварителен индикатор. От "Кока-Кола" се отказали от продукта само след няколко седмици и се върнали на старата си производствена формула. При това, с нов продукт: Coca-Cola Classic.

1989, 1992 - Pepsi A.M. и Crystal Pepsi. През 1989 г. от Pepsi се опитали да таргетират хората, които обичали да пият кола на закуска. Направили го с продукта Pepsi A.M. Той издържал на пазара само година. През 1992 г. пък от Pepsi опитали отново, но този път с по-бистра напитка кола - Crystal Pepsi. И така не се получило. Спрели производството през 1993 г. През 2016 г. от компанията представиха отново Crystal Pepsi - от Business Insider го намират за странно и малко обидно. 

1989 - RJ Reynolds - цигарите, които не се пушат. 

RJ Reynolds

Историята е следната: През 80-те години на северноамериканския пазар набирали сила няколко кампании против тютюнопушенето. Тогава от компанията RJ Reynolds вложили 325 млн. долара в нов продукт - цигари, които не се пушат. Не проработило - хората не ги купували, те все още имали нужда от... цигари за пушене. 4 месеца след стартирането на пазара на този уникален тренд, продуктът бил изтеглен. 

Още интересни истории за продуктовите провали от 90-те години до 2016 г. очаквайте в продължението - утре в раздела за маркетинг на сайта ни. 

още от Маркетинг
20
Неделя
Октомври