Голям автогол на Супербоул

Рекламодателите харчат милиони, за да се покажат по време на финала на американската футболна лига Супербоул. Това е най-скъпото рекламно време всяка година. Но понякога усилията им имат обратен ефект. Стават гафове. 

Въпреки че целта на рекламите е да събират внимание, случва се те да събират грешния вид внимание - негативна публичност. Така се затварят цели компании, марки престават да съществуват. 

Ето няколко примера от рекламната история на турнира. Разказва ги Асошиейтед прес. 

2018: Марката Ram промотира доброволчеството

През миналата година реклама на камион на компанията Ram по време на Супербоул показа хора да работят на фона на известната реч на Мартин Лутър Кинг от историята на САЩ. Рекламата призова зрителите да бъдат "велики" като правят добрини. Тя трябваше да подчертае доброволческата програма на компанията "Ram Nation".

Вместо това обаче зрителите и рекламните експерти я критикуваха, заявявайки, че е изградила твърде слаба връзка с героя за граждански права. В Twitter много хора споделиха, че използването на речта на Кинг е просто експлоатиране на емоциите "с цел продажба на камиони".

2013: Volkswagen и "Get Happy"

Реклама на автомобилния бранд Volskwagen за модела му Passat показа през 2013 г. показа американец да е толкова щастлив от Пасат-а си, че да започва да говори с ямайски акцент. От компанията посочиха, че са се опитали с хумор да наблегнат на оптимистичната природа на потребителите на VW и са показали тази реклама, за да направят забавно и лесно за разбиране съобщение. 

Volkswagen пусна рекламата по време на Супербоул като я финансира с милиони, но отнесе само критики. Някои хора посочиха, че според тях тя се намира на границата с расизма, защото окарикаторява акцента от Ямайка на английски език. 

Продължава на следващата страница.

2013: Godaddy и "Perfect Match"

Услугата за уеб хостинг в САЩ GoDaddy стана известна от Супербоул с няколко реклами от 2005 нататък, но през 2013 г. надмина себе си като показа видео, в което супермоделът Бар Рафаели целува момче, по-ниско от нея, с очила и вид на "нърд". Някои хора намериха тази реклама за безвкусна. Въпреки че тя определено бе запомняща се. От тогава компанията - и рекламодателите в Супербоул като цяло, снижиха тона си на рекламите в ефира на футболния финал. Специално GoDaddy не се е рекламирала в Супербоул от онзи момент. 

2011: Groupon и нейната псевдосоциална реклама

Сайтът за талони за намаления Groupon през 2011 г. искаше да направи рекламен дебют в Супербоул. Накрая обаче се оказа, че е улучил неправилен тон на говорене. Той завъртя общо три реклами. В едната Тимъти Хътън заяви, че "хората в Тибет са в беда, тяхната култура се разрушава", докато на екрана се въртяха снимки от Тибет. Накрая се оказа, че става въпрос за оферта за продажба на рибено къри, която Groupon предлага. Другите две реклами бяха опити за чувство за хумор във връзка с благотворителните каузи за спасяване на китовете и бразилските дъждовни гори. 

Groupon всъщност се опитваше да събере средства за тези инициативи, но рекламите бяха несполучливи, а и от тях не се разбираше това. Те предизвикаха обширна негативна реакция в Twitter и Facebook. Според изследователската фирма Alterian, която правеше "Buzz Bowl" - рейтинг за негативна публичност, Groupon е била сред най-дискутираните рекламодатели онлайн през годината, но негативните коментари са били двойно повече от позитивните. 

1999: Just for Feet

Реклама на  Just For Feet - нова марка спортно облекло, показа през 1999 г. двама комадоси да гонят босног африканец в пустинята. Когато го хванаха, те го принудиха да обуе маратонки, което той направи от страх. Реклмата бе заклеймена като расистка. Just For Feet дори след това съди агенцията, която я изработи за нея - Saatchi & Saatchi. По-късно същата година компанията подаде молба за защита от фалит. Тя беше изправена пред обвинения в счетоводни измами (които не бяха свързани с рекламната кампания). После беше купена от друга компания и в крайна сметка спря да работи през 2004 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ