нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Решението, което ми струва 1 млрд. долара

Сет Годин. Снимка: Getty Images/ Guliver

"Сгреших". Това е толкова трудно да се "продаде". Трудно е да накараш някой (било то клиент, шеф, политически избирател или партньор в живота) да каже това изказване. Трудно е да се каже и от наша страна. Ето защо ние толкова лесно се блокираме (във връзките си в бизнеса, навън, у дома).

Това коментира в блога Seth's Blog си известният лектор маркетолог, анализатор и автор на бестселъри Сет Годин. Ето как продължава той: 

Всеки ден се блокираме се в защита на това, което вече сме решили. Защото изглежда е много по-лесно да се защитаваме, отколкото да кажем открито, че едно наше решение е било погрешно.

През 1993 г., в ролята си на основател на интернет компания, аз отхвърлих идеята за световната мрежа World wide web (www). Видях Mosaic (след това Netscape) и реших, че е глупаво, че е една задънена улица, технология, която не заслужава времето на нашата малка компания. Това решение ми струва 1 милиард долара.

В рамките на девет месеца аз наблюдавах това, което виждаха и другите. Видях силата на широко разпространената свързаност и как тя е по-мощна от централизирания хост.

Но все още не беше лесно да кажа "Сгреших". 

Когато сгрешим, алтернативата е да кажем, че "въз основа на новата информация, с която разполагаме, можем да вземем ново решение". 

Днес можем да вземем ново решение за това какво се случва с нашата планета и околна среда, въз основа на нови данни и нова наука. Можем да вземем ново решение за корпоративното управление, или за скорошен политически референдум.

"Защо не ми казахте, че това ще доведе до всички тези лоши резултати?", питат често хората. 

Понякога решението не е било погрешно, просто не е било информирано решение.

После, цената на повторното решаване, след като сме признали, че първо сме сгрешили, често е по-малка от цената за придържане към първоначалното решение, дори то да е взето добросъвестно, при недостатъчна налична информация.

Не е нужно да грешим. Но ако това се случи, ние редовно получаваме шанс да направим нещата по-правилни. Само трябва да признаем, че сме сгрешили. 

още по темата
още от Маркетинг