Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

1100 младежи от поколението Z стават мениджъри за един ден на 7 ноември

Милена Стойчева е предприемач, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България и гостуващ професор по иновации и предприемачество към Европейския институт за иновации и технологии. Мисията на Милена е да популяризира ползите от предприемаческото образование сред обществото, да подкрепя младите хора да развиват талантите си и сами да градят своето бъдеще. Има повече от 20 години опит в международни организации и компании. Била е председател на Глобалния съвет на страните-членки на Джуниър Ачийвмънт Уърлдуайд (JA Worldwide) и старши експерт на тема висше образование към Джуниър Ачийвмънт Европа. Снимка:Нели Томова

 

- Госпожо Стойчева, колко мениджъри за един ден очаквате в инициативата на JA Bulgaria тази година?

- Всяка година за инициативата кандидатстват над 2500 младежи от цяла България, а в последните години, дори близо 3000 кандидати заявяват своето желание да бъдат мениджъри за един ден в голяма компания или пък в институция, министерство, а също и като кмет на община. През 2019 тенденцията се запази, но и разкритите стажантски позиции от компании и организации са около 1100, което означава, че толкова младежи ще могат да бъдат мениджъри за един ден на 7 ноември 2019. Възможност за тях и за всички останали, която JA дава вече за пета поредна година, е участието в Младежкия кариерен форум „Професиите на бъдещето“, който се провежда като част от „Мениджър за един ден“ – на 6 ноември. От специфични теми на работата и бизнес процеси в предишните години, през т.г. насочваме темата на форума към професията като част от начина ни на живот и ценностите, които изповядваме. В първите години форумът беше фокусиран към конкретни професии от различни сектори, докато през 2019 „слагаме на масата“ това, което е важно и за поколението Z и за работодателите. Работа с мисъл и със смисъл e водещата тема; или как поколението Z и работодателите оформят професиите на бъдещето. В рамките на форума ще представим и резултати от проучване, което JA организира след „Мениджър за един ден“ 2018 – за това, какви са нагласите и очакванията на младите хора у нас към техните бъдещи работодатели. Цялото събитие ще бъде много интересно и стойностно за младежите, редица вдъхновяващи лектори ще излязат на сцената и ще се радвам повече млади хора да са с нас на 6 ноември. Благодарение на нашите партньори входът е свободен, но е необходима предварителна регистрация.

- Момичетата или момчетата у нас проявяват по-голям интерес към професията на мениджър?

- Интерес към професията проявяват всички, за които е любопитно не просто какво крие бъдещето, а какво те самите могат да реализират за себе си и да се изградят като професионалисти. Проектният принцип на работа ще се увеличава като тенденция в следващите години и всеки, който има умения за повече от едно, две професионални поприща, ще усеща лекота и радост от креативния процес на трансформация. В годините е имало и повече кандидати момичета, и издания, в които повече момчета са кандидатствали за позициите. През 2019 са приблизително еднакъв брой и е приятно да видим, че се засилва интересът към различни експертни позиции, обявени на платформата, а не само към тези с ясен мениджърски профил. Идеята и каузата, която стои зад една от най-утвърдените програми на JA България вече 18 години, е да запознава младежите с кариерните възможности пред тях и да им помага да правят информиран, но и вдъхновен избор за себе си и за професионалния път, който избират. Техни ментори в това начинание са всички „титуляри“, които отстъпват своето място в деня на инициативата на млад човек и споделят с него плюсовете и предизвикателствата на една професия. Благодаря на всички 1105 ментори, които след броени дни, на 7 ноември, ще споделят своя работен ден с млад човек в рамките на „Мениджър за един ден“ 2019, а на вас, Мениджър Нюз и сп. „Мениджър” -  за партньорството в годините.

- Какъв съвет най-често давате на младите хора, които ще прекарат първия си работен ден като лидери?

- На първо място да бъдат истински любопитни и отворени към новите възможности. Да не се притесняват да попитат, както и да изкажат мнение за един или друг работен процес например. Да присъстват и да бъдат себе си – с любопитство, уважение и откритост. Бих окуражила участниците в „Мениджър за един ден“ да проверят за себе си това ли е, което искат и те да работят след няколко години, но като не забравят, че конкретната професия, колкото и да е на гребена на тенденциите в момента, ще претърпи промяна докато те навлязат на пазара на труда, особено ако са още ученици. Затова, нека да не спират да учат, защото без да учат, без да се развиват, няма да успеят да изберат подходяща професия. А къде, как и какво ще учат и след това ще работят – трябва да използват донякъде и интуицията си, това, да могат да взимат отговорни решения и в крайна сметка да опитват, да пробват – това също е част от развитието и от култивирането на лидерство.

- Какво работодателите трябва да знаят за поколението, родено след 2000-та година у нас?

- Тези млади хора са различни, както всяко ново поколение се отличава от предишните. От опита на JA България, както и от проведеното от нас изследване на нагласите на младите хора към бъдещите им работодатели, се налага изводът, че поколението Z е поколение на практични мечтатели. За тях каузата и смисълът са важни, а така нар. „хигиенни“ фактори, които познаваме от икономическата наука, се възприемат за даденост. За нещо, гарантирано от пакета социални придобивки, който ще получат, когато станат част от компания или организация. 20-годишните са доста по-прагматични от предишното поколение и за тях технологията е наистина част от ежедневието им – трябва да имаме това предвид, когато общуваме с тях. Това поколение е поколение на силно мотивирани млади хора и мотивацията им е в посока да открият възможност за личностно развитие, както и за въздействие и промяна в средата. За тях не е привично да бъдат ръководени. Балансът между професионален и личен живот също е нещо, което се откроява при избор на работодател, според нашето проучване. Голяма част от младите хора на 18-20 години виждат себе си като предприемачи. Затова е и ключово важно предприемачеството да присъства в учебния процес, усилие, в което JA инвестира вече 22 години. През 2019 г. световната ни организация, JA Worldwide отбелязва 100 години от старта на програмата „Учебна компания“. В България на ежегодна база тя присъства в близо 150 училища. Като практически курс по предприемачество, на разположение за изучаване във всяко училище, програмата е доказала своята систематичност и стойност – като съдържание, в което са въвлечени и ментори от бизнеса, по утвърден образователен формат. От няколко години учениците и училищата, които я въвеждат като част от задължителната или избираемата подготовка на учениците разкриват и още една възможност пред тях – да се включат в пре-акселетаора на Джуниър Ачийвмънт България, програмата Beyond, а най-изявените след това и в международната пре-акселераторска програма на Джуниър Ачийвмънт Свят (JA Worldwide).

- Какво българският бизнес може да направи още днес, за да намалеят младите, които избират кариера зад граница?

- С риск да не прозвуча популярно, бих отговорила, че този избор – за кариера извън граница не е непременно в ущърб на българския бизнес или на страната като цяло. Живеем в глобална среда и изборът е едно от нейните предимства. А изборът да добиеш опит извън пределите на своята държава е положителен и за теб, и за държавата ти, след като се върнеш. Тенденцията младите хора, заминали да учат и стартирали кариера навън да се завръщат, е явна и видима в последните 4-5 години. Но това са млади хора с образование и визия. Те са смели и предприемчиви и се връщат тук с желание да повлияят положително на средата и много от тях успяват да реализират това. Така че е важно да върнем разговора към изходната точка на едно заминаване в чужбина – ако то е свързано с образование, с придобиване на нови знания и умения, дори и не непременно в колеж или университет – то е градивно. А връщането е естествена част от пътешествието към себе си, когато средата тук е станала отново вълнуваща и осигурява развитие. Така че българският бизнес трябва да бъде също отворен към промените, които глобализацията носи и да взема и осигурява за своите служители най-доброто от тях.

***

„Мениджър за един ден“ и JA България

Мениджър за един ден” е една от най-значимите инициативи на JA Bulgaria - водеща нестопанска международна организация у нас, с утвърдена репутация в предоставянето на иновативно и модерно образование от най-ранна възраст до университета в 3 тематични области: предприемачество, финансова грамотност и умения за работа. Целта на инициативата е да даде начало на кариерната реализация на ученици и студенти на възраст между 16 и 23 години. През 2019 г. „Мениджър за един ден“ се провежда за 18 път и отново ще даде възможност на участниците да изберат подходящата за тях професия и да научат как да бъдат успешни в кандидатстването за работа. Участието в този формат  развива меките умения на младите хора и засилва тяхната увереност в собствените сили.

Автор: Венцислав Савов

още от Мениджмънт
15
Неделя
Декември