Честито, ставате мениджър! Сбогувайте се с всичко старо

Честито, ставате мениджър! Сбогувайте се с всичко старо

Честито, ставате мениджър! Сбогувайте се с всичко старо

Преди две години за първи път в кариерата си бях назначен на мениджърски пост. Преди това изобщо не бях мислил, че някой ден може да заема управленска позиция. През по-голямата част от моя живот работих като инженер, чиято основа задача бе да разрешава технически проблеми и  да създава различни приложения и продукти. Преминаването от това към управлението на хора бе огромна промяна. Може да се каже, че повечето научих повечето неща за новата си роля по трудния начин - на принципа проба-грешка, успех и провал, но също така и чрез четенето на много книги и статии, от хора, които са преминали през същият преход към мениджърски пост, през който преминах и аз.

Именно тези книги ме накараха да споделя опита си с вас, като ви представя списък с 5 неща, които ми помогнаха да променя кариерата си от тази на редови служител в такава на мениджър.

1. Сбогувайте се с досегашните си задължения и се запознайте с екипа си

Наясно съм, че не е никак лесно да спреш да правиш това, с което си се занимавал през последните няколко години и което е допринесло за достигането на тази точка във вашата кариера, в която се намирате в момента.

За да улесните този преход, започнете да гледате на назначаването ви на мениджърска позиция не като на просто повишение, а като на цялостна промяна в кариерата.

По този начин вие нормализирате огромната промяна, през която ще трябва да премиете. В моят случай не ми трябваше много време, преди да разбера, че техническата ми работа по изграждането на нови приложения ме разсейва от задълженията ми като лидер на екип. В началото на работата ми като мениджър аз продължавах да работя по отстраняването на бъгове в някои наши програми, докато същевременно с това провеждах чести срещи с членовете на моя екип. В крайна сметка не можех да съсредоточа цялото си внимание върху нито едно от двете неща, а моето представяне започна да се влошава значително. И двете области на работата са важни, но истината е че трябва да изберете само една, в която да насочите цялото си внимание. Аз избрах моят екип.

2. Не спирайте да се учите

Този съвет важи за всяка работа и професионална роля, но винаги си струва да се спомене, особено когато става въпрос за толкова драстична промяна в кариерата на човек, колкото поемането на мениджърски пост.

За да онагледя колко важно е ученето за всички хора, аз използвам цитата на Айнщайн: "Животът е като карането на колело. За да запазиш равновесие, трябва непрекъснато да се движиш.“

Това, което правих най-много през първите няколко седмици и месеци от новата ми работа, бе да чета, да чета и пак да чета. Трябваше да науча какво означава всъщност да бъдеш мениджър. Да разбера, какви са различните стилове на управление и как най-добре и ефективно да провеждам срещи на четири очи с членовете на моя екип. Трябваше да разбера как да бъда добър ръководител без да прибягвам до микромениджмънт и да ограничавам свободата на действие на моите служители.

Научих колко важно е да бъдеш открит и искрен, да спечелиш доверието на екипа и да окуражиш дискусиите. Научих повече за хората от моя екип - за това какво харесват и какво не. Разбрах какъв е стилът им на работа и дали те работят най-добре заобиколени от креативен хаос или предпочитат добре подредена и структурирана работна среда.

Познанието на всички тези детайли се от изключително значение, ако искате да помогнете на всеки член на вашия екип да разкрие пълния си потенциал в работата. 3. Създайте ваш Мегазорд

Ако сте израснали през 90-те или поне сте чували за Пауър Рейнджърс, то знаете, че Мегазорд е големият робот, който рейнджърите създават като обединяват зордове(роботи) в едно, за да се борят с по-голям и силен враг. Те никога не биха могли да се справят с подобен противник, ако трябваше да се изправят срещу него един по един.

Иначе казано, цялото е повече от сумата на неговите части. Това важи както за Пауър Рейнжърс, така и за вашия екип в работата.

За да бъде успешен вашия преход от редовен служител към мениджър, вие се нуждаете от мрежа от хора и контакти, които да ви осигурят нужната подкрепа.

Намерете хора, които да ви изкарват от зоната ви на комфорт и да ви покажат нови подходи. Обкръжете се с хора, които имат различен житейски опит и познания. Разбирането на начина, по който другите подхождат към проблемите и намирането на техните решения е от критично значение за разширяването на вашия мироглед и успеха ви като мениджър

4. Не правете всичко сами

Четвъртият ми съвет към новите мениджъри е нещо, което самият аз приех наскоро и което промени изцяло подхода ми към работата.

Всички знаем, че колкото повече работа имате и колкото повече са хората, за които отговаряте, толкова по-важно е ефективното делегирането.

На пръв поглед, процесът на делегиране звучи изключително лесно, нали? Просто казвате на другите какво да правят и те изпълняват!

И аз така си мислех, но с течение на времето открих, че този процес не е никак лесен и че той изисква активна и целенасочена работа, за да бъде ефективен.

Мислех, че се справям страхотно в работата си като мениджър и че всичко върви по мед и масло, докато един ден не прочетох статия на Камил Фурние, носеща заглавието: „Когато „да бъдеш полезен“ всъщност вреди“( When Being “Helpful” Is Actually Hurting).

Тази статия ми отвори очите за мениджмънта. Благодарение на нея разбрах, че аз не се справям зле с работата си на ръководител, но и че има няколко неща, които мога да правя по-добре. Едно от тези неща и до днес е изписано на бележка, която държа на бюрото си в офиса. Тя гласи: „Престани да поемаш чужда работа в името на това да бъдеш полезен“.  

Например, ако кажете на вашия екип, че искате да прегледате всички предложения за изпълнението на проект, който сте им възложили, и че вие ще имате последната дума при избора на подход в работата, ограничавате възможността креативността и потенциала на вашите служители.

Когато разбрах това се почувствах много зле, защото през цялотоо това време мислех, че помагам, но когато съм отнемал от свободата и отговорността на моите служители, аз всъщност съм пречил на растежа на моя екип.

5. Научете се да бъдете продуктивни по различен начин

Когато работих като инженер, моята продуктивност в работата бе лесно измерима. Знаех какво правя и в края на деня постигах резултати, които да го докажат. Независимо дали става въпрос за нещо, което другите можеха да видят, докоснат или чуят, работата ми винаги завършваше с някакъв реален резултат. Това означаваше, че в края на деня можеш да си кажа: „Супер, днес постигнах нещо, днес бях продуктивен“.

Нещата стоят по малко по-различен начин в мениджмънта. В края на работния ми ден вече няма бъгове, които съм успял да отстраня, и приложения, които съм оптимизирал. Няма лесно измерими резултати. В началото ми беше много трудно да приема този факт, защото не знае дали съм продуктивен или не. Нямаше с какво да измеря представянето си в работата, докато не разбрах, че моята основна отговорност не е да постигам някакви изключителни лични резултати, а да гарантирам, че екипът ми разполага с нужните ресурси, за да постига тези цели. Моята работа е да разрешавам проблемите на служителите ми и да помагам на всеки един от тях да бъде най-доброто си „Аз“. В крайна сметка, ефектът от вашата работа може да не е веднага видим, но той е от изключително значение в дългосрочен план.

В крайна сметка постоянството и доверието са най-важните фактори при прехода от редовен служител към ръководител. Ако вашият екип се справя отлично със задачите си, то значи и вие вършите чудесна работа.

.........................................

Mаркъс Уормът за FastCompany.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ