Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Честито, ставате мениджър! Сбогувайте се с всичко старо

Снимка: Shutterstock

Преди две години за първи път в кариерата си бях назначен на мениджърски пост. Преди това изобщо не бях мислил, че някой ден може да заема управленска позиция. През по-голямата част от моя живот работих като инженер, чиято основа задача бе да разрешава технически проблеми и  да създава различни приложения и продукти. Преминаването от това към управлението на хора бе огромна промяна. Може да се каже, че повечето научих повечето неща за новата си роля по трудния начин - на принципа проба-грешка, успех и провал, но също така и чрез четенето на много книги и статии, от хора, които са преминали през същият преход към мениджърски пост, през който преминах и аз.

Именно тези книги ме накараха да споделя опита си с вас, като ви представя списък с 5 неща, които ми помогнаха да променя кариерата си от тази на редови служител в такава на мениджър.

1. Сбогувайте се с досегашните си задължения и се запознайте с екипа си

Наясно съм, че не е никак лесно да спреш да правиш това, с което си се занимавал през последните няколко години и което е допринесло за достигането на тази точка във вашата кариера, в която се намирате в момента.

За да улесните този преход, започнете да гледате на назначаването ви на мениджърска позиция не като на просто повишение, а като на цялостна промяна в кариерата.

По този начин вие нормализирате огромната промяна, през която ще трябва да премиете. В моят случай не ми трябваше много време, преди да разбера, че техническата ми работа по изграждането на нови приложения ме разсейва от задълженията ми като лидер на екип. В началото на работата ми като мениджър аз продължавах да работя по отстраняването на бъгове в някои наши програми, докато същевременно с това провеждах чести срещи с членовете на моя екип. В крайна сметка не можех да съсредоточа цялото си внимание върху нито едно от двете неща, а моето представяне започна да се влошава значително. И двете области на работата са важни, но истината е че трябва да изберете само една, в която да насочите цялото си внимание. Аз избрах моят екип.

2. Не спирайте да се учите

Този съвет важи за всяка работа и професионална роля, но винаги си струва да се спомене, особено когато става въпрос за толкова драстична промяна в кариерата на човек, колкото поемането на мениджърски пост.

За да онагледя колко важно е ученето за всички хора, аз използвам цитата на Айнщайн: "Животът е като карането на колело. За да запазиш равновесие, трябва непрекъснато да се движиш.“

Това, което правих най-много през първите няколко седмици и месеци от новата ми работа, бе да чета, да чета и пак да чета. Трябваше да науча какво означава всъщност да бъдеш мениджър. Да разбера, какви са различните стилове на управление и как най-добре и ефективно да провеждам срещи на четири очи с членовете на моя екип. Трябваше да разбера как да бъда добър ръководител без да прибягвам до микромениджмънт и да ограничавам свободата на действие на моите служители.

Научих колко важно е да бъдеш открит и искрен, да спечелиш доверието на екипа и да окуражиш дискусиите. Научих повече за хората от моя екип - за това какво харесват и какво не. Разбрах какъв е стилът им на работа и дали те работят най-добре заобиколени от креативен хаос или предпочитат добре подредена и структурирана работна среда.

Познанието на всички тези детайли се от изключително значение, ако искате да помогнете на всеки член на вашия екип да разкрие пълния си потенциал в работата.

още по темата
още от Мениджмънт
09
Понеделник
Декември