Най-важният урок за всеки зает лидер, според Бил Гейтс

Най-важният урок за всеки зает лидер, според Бил Гейтс

Най-важният урок за всеки зает лидер, според Бил Гейтс

Миналата година Бил Гейтс сподели с гимназисти от частното училище „Лейксайд“, където завършва средното си образование, какъв според него е начинът на мислене, необходим за постигането на успех.

Един от многото уроци, които основателят на Microsoft е научил в живота и бизнеса, е урок, който може да бъде от голяма полза за всеки зает лидер - "Научете се да делегирате по-добре!"

В речта си пред гимназистите Гейтс признава, че не се е справял много добре с делегирането в ранните дни на Microsoft. Той обаче е осъзнал, че неговата мания за програмиране и желанието му да прави всичко сам ще попречи на растежа на компанията, така че е трябвало да се научи да се доверява на способностите на други хора да създават софтуер.

С експанзията на Microsoft постепенно нарастват и мениджърските отговорности на Гейтс. Тогава той разбира, че трябва да се научи да делегира и нещата, с които не се справя добре, като например управлението на хора.

Звучат ли ви познато премеждията, през които е преминал Гейтс? Ако бизнесът ви е достигнал размер, при който вече не можете да се справяте сами с неговото управление, не се страхувайте да потърсите помощ.

Създаването на добър екип от професионалисти е първата стъпка към успешното делегиране. Също толкова важно е и изграждането на взаимно доверие. Макар че в началото трябва да се заредите с търпение, делегирането на задачи в крайна сметка кара служителите да се чувства по-полезни и ценни, да виждат себе си като част от нещо по-голямо. Ето няколко начина да постигнете да се превърнете в майстор на делегирането:

Обяснете им причините да делегирате дадена задача

Когато членовете на вашия екип не разбират защо дадена задача има значение и как тя се вписва в по-голямата картина, те не са особено мотивирани да дадат най-доброто от себе си за нейното изпълнение. Лидерите, които знаят как да делегират, обясняват на служителите защо делегираната им задача е важна и как тя може да помогне на професионалното им развитие.  

Създайте ангажираност чрез ясни цели и очаквания

За да мотивирате и вдъхновите служителите си, обяснете ясно и конкретно какво точно се очаква от тях при изпълнението на тази задача. За да се уверите, че те са ви разбрали, поискайте от тях да ви повторят какво се иска от тях и какви са сроковете за завършване на проекта. Важно е всички неясноти и обърквания да бъдат елиминирани преди започване на същинската работа.

Делегирайте на правилните хора

Изключително важно е да намерите правилния служител за работата, която делегирате. За целта трябва да сте наясно с набора от опит, умения и познания, който е най-добър за конкретната задача. Достатъчно добре ли познавате всеки член на екипа, за да може да направите подобна оценка? Наясно ли сте със степента на натоварване, на което е подложен всеки един от служителите ви? Има ли най-добрият човек за работата възможността да поеме този допълнителен ангажимент? Това са въпроси, на които трябва сами да си отговорите, преди да вземете решение за делегиране на важен проект.

Съсредоточете се върху резултатите

Вместо да опитвате да наложите собственият си стил на работа върху другите, фокусирайте вниманието си върху резултатите, които те постигат. Дайте на служителите си нужната свобода на действие, за да могат да  използват своите силни страни при изпълнението на задачата. Може би те ще разкрият пред вас по-ефективни методи за постигането на желаните резултати. Когато давате на служителите си определено ниво на автономност и контрол върху процеса на вземане на решение, вие показвате, че им имате доверие, а това води до ръст на тяхната лоялност и ангажираност.

.................

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ