Архитекти на екипа, в който всички искат да работят

Архитекти на екипа, в който всички искат да работят

Архитекти на екипа, в който всички искат да работят

Покойният съосновател на Apple Стив Джобс беше наричан много неща. Някои го определяха като човек, с който е трудно да се работи, а други допълваха с епитети като нагъл и груб. Никой обаче не може да оспори факта, че Джобс беше изключителен визионер, който вдъхновяваше най-ярките таланти в Силициевата долина да следват неговата визия и да създават невероятни продукти.

Именно това е същността на доброто лидерство – изградете компания около привлекателна визия, за осъществяването на която редица умни и талантливи хора ще бъдат готови да дадат всичко то себе си, а след това им поставете реалистични цели и се отдръпнете от пътя им.

Има обаче още едно важно парче от пъзела на успеха, което трябва да разгледате. Джобс знаеше, че трябва да направи каквото е нужно, за да помогне на екипа си да постигне заложените цели, включително да създаде подходяща среда на работа.

В интервю за публикуваната през 1998 г. за книга„ In the Company of Giants: Candid Conversations With the Visionaries of the Digital World” Джобс казва, че след като назначите на работа топ служители, всичко „опира до изграждането на среда, която кара хората да имат чувството, че са обкръжени от не по-малко талантливи работници и че тяхната работа допринася за нещо по-голямо от самите тях“.

Този съвет на Стив Джобс вече е на повече от 20 години, но той продължава да е все така значим. Ето как днес може да го приложите на практика:  

Освободете предприемаческия дух във вашата организация

Множество от компаниите, които постоянно оглавяват класации за „най-добри места за работа“, фокусират вниманието си върху поддържането на култура, която насърчава предприемачеството на вътрешно ниво. Иначе казано, изграждането на система, която насърчава служителите да мислят и действат като индивидуални предприемачи и им дава възможност да поемат рискове и да вземат решения, все едно самите те са създали компанията.

Научете се да цените работата на служителите си

Управлението на високоплатени, интелигентни и висококвалифицирани работници не е лесна задача, особено като се има предвид факта, че повечето хора, попадащи в тази категория, не обичат да следват чужди заръки. Ключът в прилагането на съвета на Джобс тук е да ги ръководите по начина, по който бихте всички останали, а именно като гледате на тях преди всичко като на човешки същества. Както всички останали, най-талантливите служители се гордеят с добре свършената си работа и искат да максимално полезни на своите клиенти. Те искат да се развиват и да се възползват от възможностите, които им се откриват по техния кариерен път. Покажете им, че цените приноса им за успеха на вашата компания.

Дайте им повече свобода

Йерархичните стилове на управление от горе надолу, при които обратната връзка върви само в една посока, не са особено ефективни в съвременната икономическа среда. Това се подчертава от факта, че работниците много често знаят повече от своите мениджъри в конкретните им области на специализация. Подходът на Стив Джобс тук опира до даването на повече свобода на действие на служителите. Организациите, които предоставят повече автономност и власт на служителите си, изгражда среда, в която информацията се разпространява по-лесно, тъй като преминава през по-малко йерархични нива. Това позволява по-бързо вземане на решения и предприемане на действия по време на криза или в други напрегнати моменти.

Представете им обща визия

Една от основните причини за липсата на мотивация и интерес сред служителите е неспособността на лидера да придаде смисъл и цел на тяхната работа. „След като знаят какво трябва да направят, те ще измислят начин да го постигнат. Това, от което имат нужда е обща визия. Именно това е лидерството – да имаш визия и да можеш да я формулираш така, че хората около теб да я разберат и да стигнат до консенсус по нея“, е казал Джобс.

Давайте им обратна връзка

Според изследване на Gallup втората най-често срещана грешка, която кара хората да напускат работа, е липсата на комуникация. Мениджърите трябва да излязат от собствените си зони на комфорт, за да предоставят на своите служители съвети и насоки, да им обяснят какви са целите на компанията и какво се очаква от тях, особено във времена на промяна. Важно е да се отбележи, че това е двупосочна улица. Когато мениджърите не се интересуват от  вижданията на най-умните членове на техния екип, доверието помежду им започва да изчезва. Мениджърите трябва да се вслушват в думите на своите служители и да подхождат предубедено към техните грижи, страсти, страхове, радости, цели и стремежи. Това е единствения начин те да се почувстват чути и разбрани.

…………….

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ