Преди да върнете на работа страхотния професионалист

Преди да върнете на работа страхотния професионалист

Преди да върнете на работа страхотния професионалист

В търсенето на правилния човек за работата,, мениджърите често пренебрегват един страхотен източник компетентни и можещи професионалисти – списъкът с бивши служители. В скорошно прочуване на ZenBusiness, 57% от анкетираните работодателите са казали, че биха предпочели да върнат на работа свой бивш служител, отколкото да назначат кандидат, който има сходна квалификация. Повече от три четвърти (76%) от работодателите, които са предприели тази стъпка, са казали, че са доволни от решението си.

Тази идея намира широка подкрепа и сред служителите, като според проучването 90% от тях биха обмисли възможността да се върнат на старата си работа. Освен това, изследването показва, че средностатистическият служител "бумеранг" се радва на скок в заплащането от 20%.

Бившите служители познават добре работната среда и могат да се ориентират в офиса по-бързо новоназначените работници, казва Дейвид Люис, главен изпълнителен директор консултантската фирма по човешки ресурси Operationsinc. В компанията работят 94 души, като Люис казва, че през годините е върнал на работа 20 бивши служители.

Когато един добър служител напуска работното си място, той се старае да не изгаря мостове с предишния си работодател и да поддържа контакт с него.

Люис казва, че не веднъж е провеждал телефонни разговори, в които негови бивши служители са споделяли, че съжаляват за това, че са напуснали работа и че биха искали да се върнат. Той обаче подчерта, че преди да вземете решение за връщането на работа на бивш служител, трябва да си зададете 4 въпроса.

1. По каква причина е напуснал вашата комапния в миналото?

Назначаването на служител „бумеранг“, който е събрал допълнителен опит и познания от работата си на други места, може да бъде голям позитив за компанията, казва Марк Клугер, съосновател на компанията за консултация по трудово право Kluger Healey. Ако обаче служителят е бил уволнен, трябва да помислите добре за причините, довели до това действие. „Хората не биват уволнявани без причината, така че трябва да бъдете внимателни“, казва Клугер. В други случаи, служителите напускат работа, защото мислят, че тревата е по зелена от другата страна на оградата. Ако обаче се окаже че реалността не отговаря на очакванията им, те може да поискат да се върнат на старата си работа.

Люис съветва да анализирате обстойно причините и начина, по който бившият ви служител е напуснал работа. Ако има нещо или някой, който го е накарал да вземе това решение, и тези фактори продължават да присъстват на работното място, то най-вероятно проблемът ще възникне отново, казва той.

2. Подходящ ли е за предлаганата позиция?

Ако служителят е придобил нови умения или пък е бил назначен на по-висш пост, след като е напуснал вашата компания, помислете за това какво може да му предложи позицията, която се е открила във вашата компания, казва Джоуи Морис, автор на проучването на ZenBusiness.

„Служител, който е напуснал работа веднъж, винаги представлява риск, тъй като може да го направи отново. Той също така може да има чувството, че заслужава нещо повече, след като вече е работил на други места“, добавя той.

Въпреки този риск изследването установява, че 55% от служителите „бумеранг“ са доволни от своето завръщане на предишната си работа.

3. Искат ли бившите му колеги да работят отново с него?

Никога не взимате решението за връщане на бивш служител еднолично, съветва Люис. Поискате мнението на останалите хора в офиса и обърнете специално внимание на отзивите, които те споделят за бившия си колега.

„Трябва да сте 100% сигурни, че вашето мнение за бившия служител не се различава много от вижданията на другите работници“, казва той. Може да откриете, че членовете на вашия екип не са се разбирали особено добре с този служител и че неговото връщане на работа ще се отрази негативно на продуктивността на останалите.

4. Какви ползи ще донесе на компанията неговото завръщане?

Уверете се, че решението да върнете на работа бивш служител е логично от чисто финансова и професинална гледна точка, а не просто защото обичате да работите с него и той ви липсва, казва Люйс. Някой хора искат да се върнат на старата си работа, защото не могат да се справят със задълженията или промените, на които са били изложени на новото работно място. Макар че назначаването на човек, който познавате, изглежда просто и лесно, винаги трябва да проведе разговор за очакванията, които този служител има от своето потенциално завръщане.

Служителите „бумеранг“ са добро решение за запълването на празнините в една компания, особено като се има предвид високата динамика и конкурентоспособност на съвременния трудов пазар. Преди обаче да вземете крайно решение, преценете плюсовете и минусите, които вървят ръка за ръка с връщането на бивш служител.

............................

Гуен Морън, съавтор на The Complete Idiot's Guide to Business Plans, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ