Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Трите правила на Джеф Безос за назначаване на нови служители

Снимка: Guliver / Getty images

Джеф Безос, и като продължение на неговата философия – Amazon, са известни с много неща. Изграждането на привидно непоклатим колос в бизнеса от нищото. Поддържането на безмилостна политика на експанзия. Дронове… Това, за което Безос обаче не получава заслужено признание, е неговата способност да назначава на работа интелигентни и ефективни служитлеи.

В писмо до инвеститори от далечната 1998 г. Безос казва: „Поставянето на висока летва в практиката ни наемане на служители беше, е и ще бъде най-важният елемент от успеха на Amazon.com“

Както всички останали компании, Amazon е толкова успешна, колкото са хората, които работят за нея.

По тази причина Безос създава списък с три прости въпроса, на които мениджърите в компанията трябва да си отговорят, преди да вземат решението за назначаване на нов служител.

„Ще се възхищавате ли на този човек?“

„Ще подобри ли той средното ниво на ефективност в групата, към която ще се присъедини?“

„В какъв аспект този човек може да бъде суперзвезда?“

Силата на взаимното възхищение

Всички искаме да работим за нещо повече от заплата. Искаме, това което правим, да има някакъв по-дълбок смисъл. Ние също така искаме да работим с и за хора, които уважаваме и на които се възхищаваме. Освен това, ние искаме тези хора да ни уважават и да ни се възхищават.

„Ако помислите за хората, на които сте се възхищавали през годините, най-вероятно в редиците им има хора, от които сте научили нещо или сте взели някакъв пример. Аз винаги съм полагал големи усилия да работя само с хора, които харесвам. Съветвам останалите да направят същото. Животът е твърде кратък за другия вариант“, казва Безос.

Ефективност, умножена по две

„Ние се борим с ентропията. Летвата трябва постоянно да се покачва. Аз често карам хората да си представят къде ще бъде компанията след 5 г. В тези моменти всички присъстващи се оглеждат и си казват „Стандартите са толкова високи сега…, радвам, се че успях да се присъединя към компанията по-рано!“, казва Безос.

Забравете за намирането на стереотипния служител, който се представя сравнително добре във всичко. Ако можете да изберете едно качество, което да е най-важното за успеха на служителя в дадена роля, какво ще бъде то? Може би увереност? Може би комуникационни умения? Ефективна работа в екип? Конкретна техническа компетентност? Каквото и да е това качество, то човекът, който ще наемете на работа, трябва да го притежава в изобилие.

Именно тези талантливи служители повдигат летвата и вдъхновяват хората около тях да дават най-доброто от себе си.

Суперзвезда

Най-добрите служители често се различават от останалите със своето поведение. Понякога те са ексцентрични, а на моменти дори арогантни, изпитващи удоволствие от своята необичайност. Те изглеждат и се държат странно, но в повечето случаи не по-агресивен или злонамерен начин. Необичайните личности разтърсват статуквото и правят работата по забавна. Те превръщат с нищо не изпъкващите екипи в отбори от суперзвезди.

„Много хора имат уникални умения, интереси и гледни точки, които обогатяват работната среда за всички нас. Много често тези им качества дори не са свързани с работата. Един от служителите ни училищен Spelling Bee шампион. Съмнявам се това да й помага в задълженията и през деня, но прави работата с нея по забавна, особено когато хората я карат да произнася буква по буква трудни за писане думи като questionnaire (въпросник) или surveillance (наблюдение)“, казва Безос.

Хората, които не се страхуват да бъдат различни, които не се страхуват да бъдат суперзвезди, разтягат границите на възможното и поставят под въпрос статуквото. Много често това са хората, които имат най-добрите идеи.

..................................

Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Мениджмънт