Електронните цигари вредят повече, отколкото предполагаме

Електронните цигари "могат да увредят жизненоважни клетки на имунната система" и да бъдат много по-опасни, отколкото се смяташе досега, пише ВВС, цитирайки ново изследване, публикувано в онлайн списанието Thorax.

Изследователите откриха, че парата, отделяна от електронната цигара, обезврежда важни имунни клетки в белите дробове и засилва възпаленията. Те смятат, че трябва да се подхожда "предпазливо, срещу широко разпространеното мнение, че електронните цигари са безопасни".

Въпреки това, лекарите съветват хората да не се колебаят да ги използват като помощно средство за отказване от цигарите, тъй като вредата им е значително по-малка.

В малкото експериментално проучване, водено от проф. Дейвид Тикет от университета в Бирмингам, изследователите са използвайки проби от белодробна тъкан от осем непушачи, която в лабораторни условия е подложена на пари,отделяни от електронни цигари.

Оказва се, че парата нарушава активността на алвеоларните макрофаги - клетките, които отстраняват потенциално увреждащите прахови частици, бактериите и алергените. Изследователите твърдят, че някои от ефектите са подобни на тези, наблюдавани при редовните пушачи и хората с хронични белодробни заболявания.

Учените предупреждават, че резултатите са само от проучване в лабораторни условия и заявяват, че са необходими по-нататъшни изследвания, за да се разбере по-добре дългосрочното въздействие върху здравето. В случая регистрираните промени са станали само за 48 часа.

Изследователите съветват електронните цигари да бъдат предписвани с рецепта поради това, че са успели да помогнат на немалко хора да се откажат от тютюнопушенето.

"По отношение на рака, който причиняват молекулите в цигарения дим, цигарената пара със сигурност има по-малък брой канцерогени", казва проф. Тикет и допълва: "Те са по-сигурни от гледна точка на риска от рак. Но ако се проследи действието на парата от електронни цигари за 20 или 30 години, тя би могла да причини ХОББ (хронична обструктивна белодробна болест). Това е нещо, за което трябва да знаем."

"Електронните цигари не са по-вредни от обикновените, но трябва да бъдем предпазливо скептични, относно това, че те са толкова безопасни, колкото ни се иска да вярваме", заключава професорът.