Хромозомите не изглеждат по начина, по който си мислите – създадоха 3D изображение на реална хромозома

Ако сте учили химия или биология, най-вероятно сте попадали на стандартното X-образно изображение на хромозомите, което показва как изглеждат два обвързани помежду си хроматида след репликирането на ДНК, но преди клетъчното деление да е приключило. Щом делението приключи, те се разделят и се превръщат в индивидуални хромозоми.

За съжаление, според учените има малък проблем с този установен символ. „В 90 процента от случаите хромозомите не съществуват под подобна форма“, казва физикът Юн-Хан Су, който доскоро е работил в Харвардския университет.

В изследване, публикувано тази година, Су и неговият екип създават нов метод за изобразяване на 3D организацията на хроматина в човешките клетки. По този начин той ни предоставя много по-детайлна визуализация на химията на хромозома.

Цветно изображение на хроматин, създадено посредством сложна флуоресцентната ин ситу хибридизация и микроскопия със супер висока резолюция. Източник: Xiaowei Zhuang lab

“Изключително важно е да определим точно тази 3D организацията, ако искаме да научим повече за молекулярните механизми, които се случват под нея, за да разберем как тази организация регулира геномната функция“, казва старши изследователят Ксиаовей Зуанг.

С помощта на нова 3D система за заснемане с висока резолюция (която включва обединяването на множество кадри на геномния локус по ДНК веригите – изследователите успяват да визуализират хромозомите отблизо по начин, по който не сме ги виждали никога досега. Дори надникват в някои аспекти на транскрипцията.

Екипът е споделил своите резултати в мрежата, за да позволи и на други изследователи да ги проучат и доразвият.

Откритията са публикувани в Cell.

Източник: Обекти