Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Откриха черна дупка с маса 70 пъти по-голяма от нашето Слънце

Млечният път, от който е част и нашата Слънчева система, съдържа около 100 милиона звездни черни дупки, LB-1 има маса, която е два пъти по-голяма от онова, което учените са мислели за възможно. Това откритие поставя под въпрос съществуващите теории за еволюцията на звездите.

Източник: PatinyaS / Shutterstock

LB-1 е една наистина странна черна дупка. Тя се намира в Млечния път – на около 15 хил. светлинни години от земята – и е с маса, която е 70 пъти по-голяма от тази на слънцето, пише Nature.

“В нашата галактика не би трябвало да съществуват подобни дупки, ако изхождаме от повечето сегашни теории за звездната еволюция“, коментира проф. Лю Цзифън от китайската Национална астрономическа обсерватория, който е начело на екипа, проучвал LB-1.

"Мислим, че най-масивните звезди, чиито химически състав е типичен за нашата галактика, би трябвало да разпръскват по-голямата част от техния газ в мощни звездни ветрове, когато се доближат до края на живота си и следователно да не оставят след тях такава масивна черна дупка", допълва експертът. Според него сега теоретиците трябва да се опитат да отговорят на предизвикателството и да обяснят как въобще се е формирала.

Тепърва започваме да разбираме черните дупки и механизмите на тяхното формиране

"Като цяло черните дупки се появяват след експлозии на свръхнова. Според актуалните теории те имат маса, която е по-малка с 50-60 пъти от тази на слънцето", казва Давид Рейце от Калифорнийския технологичен институт, който не е участвал в изследването на LB-1

Фактът, че LB-1 е с по-голяма маса, означава, че тя не може да се е образувала от свръхнова. "Най-вероятно си имаме вземане-даване с нов тип черна дупка, създадена от друг физически механизъм", допълва специалистът.

LB-1 беше открита с помощта на китайския телескоп ЛАМОСТ от международен екип, включващ китайски, американски и европейски учени. Те първо използвали телескопа в търсене на звезди в орбита около невидими обекти - знак, че звездата може да е в орбита около черна дупка. Други кадри от най-големите оптически телескопи в света са потвърдили размера на LB-1.

Obekti.bg