Затвори

Откриха най-древните цветове

Снимка: LANNON HARLEY, BBC News

Учени откриха най-старите в света биологични цветове. Те са от древни скали, извлечени от пластовете на пустинята Сахара, предава Би Би Си.

Пигментите са на 1.1 млрд. години и са с ярко розов оттенък, но варират от кърваво червено до дълбоко пурпурно в своята концентрирана форма. Те са фосилизирани молекули от хлорофенил, произведен от морски организми, живели много отдавна. Това посочват австралийските изследватели, които са направили откритието чрез превръщане на земни шистови скали в прах, за да извлекат пигмента.

"Представете си, че можете да откриете кожата на фосилизиран динозавър и тя все още да има оригиналния си цвят - зелен или син... точно това е видът откритие, което направихме", коментира доц. Брокс от Австралийския национален университет. По думите му това са реални молекули, които са най-старите оцветени в света. Поставени на фона на слънчевата светлина, те са всъщност неоново розови, казва той.

Молекулите са открити като цвят в лаборатория от докторантката Нур Гуенели след като е използвала органичен разтворител върху прахообразната скала. Доц. Брокс коментира, че процесът на извличане е бил подобен на този, който се случва в кафе машината.

"Невероятно е как нещо с биологичен цвят може да оцелее толкова дълго време", казва той.

Минна компания се натъкнала първа на скалите в находище на морски шисти в басейна Таоудени в Мавритания, Западна Африка преди около 10 години. Впоследствие научен анализ на пигментите е показал, че те са произведени от цианобактерия в моретата.

Според Брокс откритието ще помогне да бъде разбрана еволюцията на формите на живот на Земята.

Цианобактериите са доминирали базата на хранителната верига в океаните преди милиард години, което помага на учените да обяснят защо животните не са съществували по онова време.

Животът не Земята става по-голям едва преди 600 млн. години - по-рано не е имало достатъчен наличен хранителен ресурс.

Изследването, в което са сътрудничили и учени от Япония и САЩ, е публикувано в изданието Proceedings of the National Academy of Science в Америка.

Job Мениджър:
Алианс за младежта

Мениджър - Списанието

Advertorial

Йордан Узунов е директор производствена дирекция в СТЕМО. Магистър по компютърни системи и технологии от Техническия университет - Варна. Сертифициран ИT одитор от международната неправителствена организация ISACA - Асоциация за одит и контрол на информационни системи.

Милена Драгийска е главен изпълнителен директор на "Лидл България"

Цитат на деня
Виц на деня
Валутен калкулатор

Валутен курс за 20.07.2018 г.

от валута
към валута
количество
Крайна сума:
Фиксинг на БНБ

Фиксинг на БНБ за 20.07.2018 г.

Валута