Учени определиха "шампионите" по завишена самооценка

Учени определиха шампионите по завишена самооценка

Учени определиха "шампионите" по завишена самооценка

Мъжeте студенти са по-склонни към крайни форми на високо самочувствие, за разлика от жените. Те смятат, че са по-умни от всички свои колеги, около 3 пъти по-често, отколкото жените студенти, казват учени в доклад, публикуван в списание Advances in Physiology Education.

"Случвало ми се е студентки да ми казват, че се безпокоят, че техните колеги ги вземат за "глупави". Никога не съм чувала нещо подобно от момчета, затова реших да проуча това явление", казва Кейтлий Купър, биолог от университета в Аризона, САЩ.

През последните години учените отделят специално внимание на различните начини, по които мъжете и жените реагират на различни стимули, включително болка, удоволствие или други сигнали като различни социални процеси и явления. Така например, наскоро биолози откриха, че разликите в реакциите при стрес при мъжете и жените се дължат на наличието в организма на специален протеин, който потиска чувството на безпокойство. На свой ред експериментите на психолози показват, че мъжете са по-склонни към утилитарно и рационално мислене, а жените обикновено следват най-високите норми на морал и етика.

Купър и колегите й разкриха и друг интересен аспект в живота на мъжете и жените, потенциално свързани с биологичните им различия, измервайки нивата на самочувствие сред студенти от двата пола.

Учените са помолили 250 студенти да оценят собственото си ниво на интелигентност и да се сравнят с други свои състуденти. Някои от тях си дали абсолютно същите оценки като самите "експерти", докато други занижили или завишили нивото на академичните си постижения.

Тези наблюдения разкриват няколко любопитни неща, които обясняват защо жените не винаги успяват да пробият в точните науки и инженерството. Първо, оказва се, че момчетата се характеризират с по-високо ниво на самоуважение - средно 66% смятат, че са по-умни от съучениците си. Обратно, от момичетата само 54% ​​заявяват, че превъзхождат останалите студенти. Момчетата 3 пъти по-често се мислят за по-умни от колегите си и интересното е, че момичетата са склонни да се съгласят с тях, дори оценките им да са по-високи от тези на момчетата.

Според Купър подобни разлики в нивото на самоуважение могат да повлияят негативно на отношението на жените към науката и работата в тези области на икономиката и живота, където се изисква високо ниво на интелигентност.