Вирусът ебола помага в борбата срещу мозъчни тумори

Учени откриха иновативен начин за борба с глиобластомите (мозъчни тумори) като използват елементи на вируса Ебола, съобщи Sciencedaily.

Глиобластомите са безмилостни, трудно лечими и смъртоносни тумори. Йейлски учени включиха неочакван съюзник в усилията им за лечение на тази форма на рак - елементи от вируса Ебола.

"Иронично е, че един от най-смъртоносните вируси в света може да бъде полезен при лечението на едно от най-смъртоносните ракови заболявания", казва Ентъни ван ден Пол, професор по неврохирургия в Йейл.

Подходът се възползва от слабостта на повечето ракови образувания, а също и от способността на Ебола-вируса да се защитава от реакцията на имунната система към патогени.

За разлика от нормалните клетки, голям процент от раковите клетки нямат способността да генерират вродена имунна реакция срещу нашественици като вируси. Това накара изследователите да проучат използването на вируси в борбата с различни видове рак.

Използването на вируси носи очевиден риск - те могат да доведат до потенциално опасни инфекции. За да заобиколят този проблем, учените, включително ван ден Пол, експериментират със създаването или тестването на химерни вируси или комбинация от гени на множество вируси. Те имат способността да се насочват към раковите клетки, без да навредят на пациентите.

Един от седемте гена на вируса Ебола, който му помага да избегне реакцията на имунната система, също допринася за неговата леталност. Това заинтригува ван ден Пол.

Той и първият автор на изследването Ксю Джан, също от Йейл, използваха химерен вирус, съдържащ един от гените от вируса Ебола - гликопротеин с муцино-линеен домейн (MLD). Той играе именно ролята на "скриването" на вируса от имунната система. Те инжектираха този химерен вирус в мозъка на мишки с глиобластом - и откриха, че MLD помага за селективното насочване и атакуване на смъртоносните мозъчни тумори.

Важно е да се подчертае, че екипът е работил с MLD гликопротеин, а не с целия вирус на Ебола.

Ван ден Пол каза, че полезният ефект на MLD изглежда е, че той защитава нормалните клетки от инфекция - но не и раковите клетки, които нямат способността да изграждат имунен отговор на патогени.

На теория такъв вирус може да се използва заедно с операция за елиминиране на тумори в мозъка и да помогне за предотвратяване на рецидив на рак.

Изследването е финансирано от Националния раков институт към Националния здравен институт в САЩ.