Води ли стресът до побеляване на косите?

Учени от Бразилия и САЩ смятат, че са открили каква е връзката между стреса и побеляването на косите, предава Би Би Си.

Според проучване на изследователи от университетиет в Сао Пауло и Харвард, стресът води до увреждане на група стволови клетки, които отговарят за пигментацията на кожата и косата.

Учените стигат до това заключение, след като провеждат експеримент с мишки, които са били изложени на високи нива на стрес. Натоварването, което са изпитали мишките, е довело до отделяне на адреналин и кортизол, а това до повишаване на тяхното сърцебиене и кръвното налягане. Този процес е ускорил изчерпването на стволовите клетки, които произвеждат меланин за космените фоликули. Така мишките с тъмнка козина са побелели напълно  в рамите на няколко седмици.

„Знаем със сигурност, че стресът е отговорен за тази конкретна в цвета на кожата и косата и как точно протича този процес.“ казва професор Я-Чей Шу от Харвардският университет

„Негативният ефект от стреса, който установихме, обаче надхвърли значително моите очаквания. Само след няколко дни стволовите клетки, които регенерират пигмента, бяха изгубени. Веднъж след като те изчезнат, няма начин този пигмент да бъде възстановен – щетите са необратими“, добавя той.

В последвал експеримент учените откриват, че могат да блокират промените, като дават на мишките лекарство срещу високо кръвно налягане. Освен това, когато сравняват гените на мишките, които са подложени на стрес, с други гризачи, те могат да идентифицират протеинът, отговорен за унищожението на стволовите клетки.

Изследванията са още в началния си етап и до момента не е ясно дали те може да имат приложение при хората, но учените се надяват, че един ден те ще помогнат за създаването на лек, който да помогне за забавяне на процеса на побеляване на косата.