Между удобството и самотата

Между удобството и самотата

Между удобството и самотата

В личен план "самота", в практичен "удобство" социалната дистанция, наложена от кризата, има своята тъмна, но и оптимистична страна. Със сигурност тя нанася тежки щети на личния живот. Това сочи един от основните изводи в традиционното годишно проучване „Обсерваторията“ на BNP Paribas Personal Finance. То е проведено в 15 държави и обхваща близо 14 200 европейци.

75% от интервюираните заявяват, че виртуалните срещи разрушават връзката с приятели и близки. Прави впечатление, че в България този процент е доста по-висок от средния за ЕС – 84%. Само 39% от сънародниците ни споделят, че срещите от разстояние са ефективни, което пък е под средното за ЕС от 44%.

И докато липсата на социален контакт се отчита като негативен ефект, то безконтактността в едно друго нейно измерение намира силен положителен отзив - европейците оценяват високо практичния аспект на безконтактните финансови услуги и ги използват все по-често, сочи проучването. Хората харесват най-много онлайн пазаруването – 73%, уеб базираните инструменти за контакт с финансовите институции – 70%, възможността да се информират през електронни устройства – 68%, безконтактните плащания – 66% и дистанционната работа – 57%.

Проучването показва още, че според 53% от участниците е желателно в следващите 10 години да използваме повече безконтактни решения, а 80% заявяват, че независимо дали ни харесва или не, тези практики ще бъдат все по-широко застъпени в живота. Това е знак, че много хора напускат зоната си на комфорт и свикват да живеят в безконтактен свят, като се адаптират и осъзнават, че в бъдеще тези решения, особено при работа и пазаруване, ще са част от живота ни.

"Обсерватория 2021" за българите и България

Хората в България имат най-ниска оценка в ЕС за ситуацията в страната и за личното си положение, показва „Обсерватория 2021“. Първият показател е оценен с 3,6 от 10 възможни точки, което е понижение с 0,5 в сравнение с 2020 година. Това ниво е и под средното за ЕС от 4,7 точки. Близо до България е Испания с 3,9. Най-висока е оценката в Германия и Австрия – 5,7.

Възприятието за личното положение е малко по-добро – 4,7 точки. Този показател също спада в сравнение с 2020 година, когато беше 4,9 и е под средното за ЕС от 5,4. Унгарците имат същата оценка за личното си положение като българите, а най-високо то е оценено в Белгия – 6,3 точки.

Според проучването, само 21% от българите заявяват, че покупателната им способност е нараснала, но 42% възнамеряват да харчат повече, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 34%. През последната година броят на хората у нас, които казват, че ще харчат повече е намалял с 9 процентни пункта в сравнение с 2020 година. Това е напълно нормално след повече от година криза, в която хората са по-внимателни по отношение на личния си бюджет.

Сънародниците ни заявяват, че харчат за почивки и пътувания, домакински електроуреди и ремонт на дома. Това показва, че българите желаят да се върнат към начина си на живот отпреди пандемията и, че песимизмът и намаляващата покупателна способност не са водещи фактори при планирането на покупки.

Другите имена на "новото нормално"

Според 46% от европейците безконтактният начин на живот в най-голяма степен се символизира от Ковид-19 кризата. На второ място са безналичните плащания с 37%. След тях се нареждат виртуалната комуникация – 35% и дистанционната работа – 33%.

„Обсерватория 2021“ очертава също положителните и отрицателните термини, използвани от хората за описание на новия начин на живот. Негативните определения са доминирани от думата „самота“, с която 43% от участниците в проучването асоциират безконтактния начин на живот. Цифрата за България е по-висока от средното за ЕС – 45%. Това директно кореспондира и с наблюдението, че според 75% от европейците тази реалност води до отслабване на личните връзки. На второ място е терминът „тъга“ с 31%, а на трето – „затруднение“ с 23%.

Положителните определения са „практичност“ с 20% от отговорите, „удобство“ – 17% и „прогрес“ с 16%. Тези термини се отнасят най-вече към все по-широкото проникване на иновативни решения, които улесняват живота на хората, предоставят удобен дистанционен достъп до различни продукти и услуги и пестят време и пари.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ