нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

МО обяви резултатите от проверката си за катастрофата с МиГ-29

Снимка: Кадър от излъчване на живо по Нова телевизия

Министерство на отбраната е приключило с всички дейности, които по закон трябва да се извършат за изясняване на обстоятелствата, свързани с инцидента с падналия МиГ-29, при който трагично загина подполковник Валентин Терзиев. Това стана ясно от думите на министъра на отбраната Георги Панайотов на брифинг пред медиите. 

На брифинга присъстваха още жената на загиналия пилот Димитрина Попова и малкият им син Александър , началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров, директорът на Служба "Военна полиция" бригаден генерал Ивайло Сотиров, ген. Русев, командир на 3-та авиационна база "Граф Игнатиево" и полк. Василев, който е присъствал на разчитането на черната кутия и е ръководител на екипа, изготвил доклада.

Министър Панайотов уточни, че е провел среща на четири очи с вдовицата на подполковник Терзиев. "Това, което аз изразих пред нея, е че сме направили всичко, което можем и истината е най-важната. Разследването на прокуратурата продължава", каза той. 

"Министерство на отбраната и Военна полиция свършиха всичко, което е по наша юрисдикция. Не беше лесно изваждането на черната кутия от морското дъно, след това взимане на решение какво да се прави. Бяха проведени беседи с всички участници в учението, бяха проврени всички нормативни документи на това учение, бяха разчетени данните от радарите, които са се намирали в района на учението, беше разчетена и самата черна кутия, написан беше доклад със заключения, който беше публикуван. През цялото време действахме в условия на максимална прозрачност. Досега толкова прозрачни действия не са се водили. Във всеки момент българската общественост беше информирана какво правим, защо и как. Последното, което трябваше да направим, е да разчетем данните от черната кутия, което направихме със съдействието на руския производител на кутията и в присъствието на наши представители", заяви Панайотов.

Той отново изказа искрени съболезнования за кончината на подполковник Терзиев. "Ние си свършихме работата, но подполк. Валентин Терзиев не може да бъде върнат към живите. Той загина при изпълнение на служебния си дълг при успешно изпълнена бойна задача. Не съм го познавал лично приживе. Той беше един български офицер – способен, достоен, патриот. Един силен и много добър човек. Искрени съболезнования към близките, защото е изключително тежко да загубиш човек като Вальо Терзиев, а той е съпруг, баща, син и брат. Светла му памет", допълни министърът на отбраната.

Според полк. Василев до последната секунда преди падането на самолета пилотът не е осъзнавал в каква ситуация се намира и затова не е предприел действия за излизане от нея. По думите му разследването е водено в четири посоки: организацията на летателната дейност, самият полет, състоянието на авиационната техника и физиологичното и медицинското състояние на пилота. Според него не са открити нарушения, които да са пряко допринесли за настъпването на катастрофата. 

Димитрина Попова попита полковник Василев, ако причина за катастрофата не е човешка грешка и няма техническа неизправност на самолета, какво е загуба на пространствена ориентация и защо не се води пилотска грешка.

Полк. Василев разясни, че загубата на пространствена ориентация се получава поради психофизичните особености на организма. Когато полетът се извършва без визуални ориентири извън кабината, с малки линейни ъглови отклонения, може самолетът да промени пространственото си положение в голяма степен без пилота изобщо да се ориентира като това.

"Ако пилотът осъзнава ситуацията и предприеме грешни действия, е пилотска грешка. В случая обаче пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и не се счита за пилотска грешка. Последните действия на Терзиев са да докладва. Ако осъзнава, че се намира в аварийна ситуация, той няма да направи тази грешка", каза полк. Василев и цитира текст от доклада за това какво е аварийна ситуация: "Започването на завоя в дясно с висока скорост над 900 км/ч, в режим на снижение, води до прерастване на ситуацията в аварийна".

Вследствие на пространствената дезориентация у подполковник Терзиев е възникнала зрителна илюзия, че е в хоризонтален полет и е предприел маневра без да повдигне носа на самолета, допълни полк. Василев.

На въпрос на Попова стана ясно, че всички документи за разследването са в прокуратурата. Предоставени са и на Народното събрание. Тя попита кой е ръководителят на задачата, но от военното министерство отговориха, че нямат право да разгласят името му, не може да започне и служебна проверка. "Това трябва да стане след като прокуратурата си свърши работата. Тогава може да се търсят виновни", каза министър Панайотов. 

още от Общество