Наш екологичен стартъп ще мери сили в надпреварата за 1 милион долара на Chivas Venture

Наш екологичен стартъп ще мери сили в надпреварата за 1 милион долара на Chivas Venture

Наш екологичен стартъп ще мери сили в надпреварата за 1 милион долара на Chivas Venture

Положителната промяна в света обикновено се крие в решенията на смели хора, в чиито идеи вярваме ние останалите. Идеи, които получават своята заслужена висока оценка и подкрепа. Такава е историята на международния конкурс за социално предприемачество Chivas Venture, който вече пета година търси и намира работещи стартъпи в полза не само на местните общности, но и на света като цяло. Най-добрите и перспективни проекти се борят за сумата от 1 млн. щ. д., а България е достоен участник от самото начало.

На специално събитие в София бяха представени четири финалисти в надпреварата – METEO.ROCKS, LAM'ON, INITIATIVE FOR SOCIAL EMPOWERMENT (ISE) и HYPERFOLD. С нелеката задача да изберат само един от тях, който да продължи напред и да мери сили на международно ниво за дял от финансирането от 1 млн.щ.д., се бяха заели Христо Христов - изпълнителен директор на "Нетинфо“, Манол Пейков - собственик на издателска къща "Жанет 45", Елена Маринова - президент и съдружник в "Мусала софт", Станислав Сираков от LAUNCHub и Боян Бенев от SHYN.

На специална церемония в София бе обявен и големият победител в тазгодишното издание на конкурса. Избрани гости, социални предприемачи и представители на бизнеса аплодираха екипа на LAM’ON, които заслужено заемат първото място. През март, заедно с всички глобални финалисти в Chivas Venture, те ще летят до Великобритания, за да участват в акселераторска програма в Лондон. Тя ще се проведе в партньорство с The Conduit – дом на новаторска общност от хора със страст към социалната промяна.

През месец април предстои още един етап от надпреварата, в който всеки един ще може да подкрепи своя фаворит чрез онлайн гласуване. На негова база ще бъде разпределена първата част от наградния фонд – 100 000 долара измежду шестте проекта, получили най-висока подкрепа. Стартъпът с най-много гласове  ще грабне 50 000 долара, а следващите пет – по 10 000 долара.

Глобалният финал на конкурса е в Амстердам през месец май, където ще бъде разпределена и останалата част 900 000 щ.д.

ЗА LAM’ON

Анджела Иванова,  Гергана Станчева и д-р Филип Ублеков са създатели на революционно биоразградимо фолио. То е подходящо за компостиране и служи за употреба при изработката на различни принт материали. Всички сме чели списания, разглеждали сме менюта в заведения. В огромна част от тези продукти се използва ламинат, направен от пластмаса. Проблемът при него е, че не може да се рециклира и остава в природата за около век. Фолиото, което са създали тримата съдружници от LAM'ON, е изработено от възобновяеми източници, чийто лепилен слой е специално разработен за нуждите на печата и е напълно нетоксичен. „За екипа ни е особено важно, че по време на употребата на LAM'ON не се отделят вредни емисии (органични летливи съединения), които се асоциират с хронична мигрена, дихателни проблеми и ракови заболявания. В края на живота си биоразградимото ни фолио оставя значително по-малък отпечатък върху природата. Ако хартията, на която е положено, е подходяща, целият продукт може да се компостира. Ако не - отделянето на ламината от нея може да се изпълни без вредни химикали и да се рециклира. Ако пък се изгори в инсинератор или дори се изхвърли в сметище, LAM'ON не отделя вредни емисии“, споделят младите предприемачи. След редица срещи с бизнеса, на LAM'ON им предстоят пилотни тестове с шест от най-големите софийски печатници.

- Госпожо Станчева, с какво LAM’ON спечели вниманието на журито, така че да изпреварите другите трима финалисти в конкурса за социално предприемачество Chivas Venture?"

- Основната разлика между LAM’ON и сегашните решения на принт пазара е, че нашето фолио е изцяло биоразградимо, а лепилният слой е нетоксичен. LAM’ON е базиран на полимлечна киселина, която се произвежда от възобновяеми природни ресурси, като например царевица. Така при производството на нашето фолио не се отделят парафини и сажди, което понастоящем е проблем за работниците в заводите. Също така, по време на нанасянето на фолиото върху хартия, ламинатът ни не отделя вредни емисии. Това е особено важно за нас, защото ще подобри качеството на работната среда в печатниците, които го употребяват.

В момента ламинираната хартия се изхвърля основно на сметища, защото рециклирането й е нерентабилно и труднодостъпно. Лепилният слой на LAM’ON обаче е водоразтворим, което улеснява значително рециклирането на ламинираните продукти. Дори да попадне в инсинератор, при горенето от нашето фолио се отделят значително по-малко вредни емисии.

Ако пък е положено върху подходяща за компост хартия, то целият продукт е годен за индустриално компостиране.

- Това звучи чудесно! Нека обаче поговорим и за пари. Госпожо Иванова, колко ще струва на печатници и издателства да започнат да работят с вашето био фолио? Трябват ли им специални нови машини?

- Една от основните ни цели при създаването на LAM’ON беше да се съобразим с настоящите параметри в печатарството. С гордост можем да потвърдим, че фолиото ни се използва на универсални машини за ламиниране, на същата температура и сила на натиск като стандартните ламинати. Цената на LAM’ON също ще е изключително конкурентна, така че печатниците само ще спечелят “зелена” репутация и, надяваме се, нови клиенти.

- Господин Ублеков, какво следва?

- През изминалата година с подкрепата на Climate-KIC и Cleantech Bulgaria достигнахме до работещ прототип. През следващите няколко месеца ни чакат тестове в някои от най-големите софийски печатници. Държим бъдещите ни клиенти да са доволни и тяхната обратна връзка ще е ключова за стъпването ни на европейския пазар.

Разбира се, чакаме с нетърпение и акселераторската програма на Chivas Venture през месец март. Убедени сме, че освен много полезни контакти и вдъхновение, тя ще ни донесе и ценни нови умения. Надяваме се и на финансиране, за да продължим напред в развитието си. През април всеки един ще може да даде гласа си онлайн в подкрепа на проекта ни, ако го намира за полезен, и така да ни доближи с още една крачка до финансирането и осъществяването на идеята ни.

***

Ето и кои бяха останалите три проекта, които стигнаха до финала на Chivas Venture България:

 

METEO.ROCKS

Амбицията на тримата основатели на Meteo.Rocks - Стоян Георгиев, Симеон Найденов и Димитър Митев е да изградят най-голямата и модерна мрежа от метеорологични станции в България и съседни държави и да подобрят качеството на синоптичните прогнози. В последствие, с получените данни, те ще могат да разработят собствен метеорологичен модел, адаптиран към конкретните особености на Балканския полуостров. Тяхна метеостанция е монтирана в Института по Метеорология и Геология на университет Виена. Работят и с Българския Антарктически Институт за изпращане на пилотна метеорологична станция на Антарктида за изследване на климата.

 

INITIATIVE FOR SOCIAL EMPOWERMENT (ISE)

Инициатива за социално израстване е социално предприятие, което дава възможност на хора от уязвими групи да израстват и развиват качества чрез технологии, образование, труд и предприемачество. Дизайнери, художници и терапевти обучават хора с увреждания, роми, бежанци и жертви на трафик и насилие в производството на билкови продукти, изработени ръчно, които им дават първоначалния практически тласък за придобиване на социални, трудови, предприемачески и личностни умения, с които те сами да управляват процесите по изграждане и управление на собствено микро предприятие.

 

HYPERFOLD

Радина Попова и Петър Захаринов създават Hyperfold с цел намаляване употребата на еднократна пластмаса за ежедневни нужди. Hyperfold предоставя радикални нововъведения в опаковките и продуктите за многократна употреба. Представлява сгъваема технология, която прави всяка тънка тръбна форма контейнер, който накрая заема по-малко от 10% от първоначалния си обем.

[[{"fid":"324526","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":853,"width":1280,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

METEO.ROCKS, INITIATIVE FOR SOCIAL EMPOWERMENT (ISE),  LAM'ON и HYPERFOLD (отляво надясно) са четирите български стартъпи, които стигнаха до финала на конкурса.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ