Екоминистърът ще предложи за държавни награди участниците в операцията за Vera Su

Екоминистърът ще предложи за държавни награди участниците в операцията за Vera Su

Екоминистърът ще предложи за държавни награди участниците в операцията за Vera Su

Министърът на околната среда и водите Асен Личев ще предложи за държавни отличия участниците в спасителната операция за кораба Vera Su. Това става ясно от съобщение на министерството на околната среда и водите.

С приключване на действията по разтоварване и обезопасяване на кораба Vera Su е елиминиран рискът от замърсяване на морските води в района на защитената местност "Яйлата", а с това и рискът за здравето и поминъка на хората от региона, посочват от ведомството.

Корабът бе изтеглен тази нощ след като се удари преди 36 дни в скалите край Камен бряг и вече е в района на пристанище Варна. Акцията по изтеглянето на кораба продължи повече от седем часа и в нея се включиха три влекача, а плавателния съд беше изтеглен 16 минути след полунощ. Преди това беше освободен от товара си.

Екоминистърът Асен Личев приветствал благополучния край на спасителната операция по изтеглянето на авариралия кораб Vera Su. Той се обръща с признателност към всички участници в спасителния екип, отбелязват от екоминистерството. "Те осъществиха един сложен план в 9 стъпки, изпълнен с хирургична точност, и направиха така, щото обвиненията към държавата и морската общественост да отпаднат. Такава операция в тъмната част от деня може да се изпълни от малцина в света", посочват от ведомството на Личев.

Министърът е възложил изготвяне на списък на участниците в спасителната операция, за да бъдат предложени за държавна почит. Той изказва признателност към наблюдаващите екипи на МОСВ, които в продължение на месец работиха в непрекъснат режим при нелеки условия за проследяване на състоянието на водите в Черно море, допълват от министерството. 

България очаква застрахователите на "Вера Су" да поемат разходите по изтеглянето и разтоварването на плавателния съд. В противен случай страната ни ще заведе иск срещу корабособственика и срещу застрахователя. Това заяви министърът на траспорта Христо Алексиев на брифинг в кораборемонтния завод "Одесос" във Варна.

По думите на Христо Алексиев подобен инцидент не се е случвал в български води през последните 30 години, а страната ни не е имала никаква готовност да реагира в такава ситуация.

"България е единствената европейска морска държава, която няма нито спасителен кораб, нито готов екипаж, нито каквато и да е готовонст за такива операции. Миналата година единственият български спасителен кораб "Перун" беше нарязан на скрап. И сега от скрап се наложи да правим много сложна спасителна операция. Успяхме да спасим екипажа, успяхме да запазим човешкия живот при една много сложна операция и тежки атмосферни условия. Успяхме да освободим товара от кораба и да опазим както околната среда, така и здравето на хората. Успяхме да изтеглим безопасно кораба при положение, че корабособственикът работеше в обратна посока – корабът да бъде потопен. Това също не се случи. Успяхме да го съживим и да бъде стациониран на спокоен пристан, където ще продължат някои операции", обясни министър Алексиев.

Припомняме, че корабът Vera Su, плаващ под панамски флаг и превозващ над 3000 тона азотни торове, заседна край защитената местност на 20 септември с 9-членен екипаж на борда - шестима души от Турция, включително капитанът, и трима от Азербайджан. Първият опит за претоварване на карбамида на 26 септември завърши с неуспех, след като част от количеството се изсипа в морето. С баржи, осигурени от Европейската агенция за морска безопасност, в последните няколко дни втечненият карбамид бе изтеглен от товарното помещение на плавателния съд.

Окръжната прокуратура в Добрич води разследване за инцидента с кораба. Капитанът и вторият помощник капитан са с постоянна мярка "задържане под стража". Двамата са привлечени към наказателна отговорност, че са допуснали корабът да заседне и така са създали опасност за живота на други хора и за значително увреждане на чужд имот.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ