Светлината по пътя

Светлината по пътя

Светлината по пътя

Децата са готови за бъдещето, а образованието трябва да ги насърчава да се грижат за представянето си от ранна възраст,  да надскачат личните си резултати  и да им оставя пространство за спорт, развлечения и развитие на емоционалната интелигентност. Това е част от концепцията на образователна група „Светлина“, включващ верига от детски ясли, градини, основно иновативно училище и професионална гимназия по дигитални науки „СофтУни Светлина“. Какво още прави модела желан и успешен, разказват Веселина Радкова, основател, и Магдалена Димитрова, оперативен мениджър

- Как детето може да се подготви за бъдещето, в което ще има излишък от информация и силна конкуренция на човека с машината?

В.Р. Работим с футуристи, медици, психолози, геополитици, антрополози, невролози, за да подготвим децата и техните родители за 2040 г. Всяка година променяме с 30% посоката към бъдещето.  Образованието не е само да научим детето да чете и пише, а да придобие умения да учи, да бъде самостоятелно, позитивно, да се справя със стреса и информационния шум. Децата са готови за бъдещето. Те са с нови еволюционни способности за информационната епоха, в която живеят. Образователната система обаче не е готова, възрастните – също. Много от нещата, на които в „Светлина“ учим децата, не са включени в задължителното стандартно образование, за което имаме лиценз. Образованието и грамотността ще стават все по-скъпи. Бившият ректор на Кеймбриджкия университет казва: „Ако образованието ви е скъпо, пробвайте невежеството“.  В България се смята, че големите пари за образование се дават едва за колежа. Всъщност най-важното образование и най-много пари трябва да се дават точно в яслената възраст – първите 4 години, които в 21. век са най-важни.

- Как се реализира принципът, според който учителят е приятел, родителят е ученик, а детето е партньор?

В.Р. Нашата политика е холистичното образование – детето е в центъра и всички възрастни сме обединени в негова полза. Помагаме на родителите да се ориентират в огромното поле на информацията в посоката, в която са техните ценности.

М.Д. В „Светлина“ използваме много иновации. Въвеждаме световни тенденции в нашите програми, но имаме и много авторски. Всички иновации са според българската народопсихология. Защото през годините сме видели, че някои неща, които са работещи в други страни, за българския родител и дете не дават нужния резултат.

- Какви иновации въвеждате?

М.Д. Сред тях са личен брандинг за ученика – той сам да се грижи за портфолиото си от ранна възраст. Друга иновация е нова оценъчна система, интегрирана тази година в гимназията. Тя е насочена към личния резултат на детето – да покаже, че е надскочило резултата, който вече е постигнало. Няма как да отменим двойката и шестицата, но ученикът получава и мотивационно оценяване – за проекти, ангажираност, инициативност, лидерски умения. В следващите години сме се насочили към хипериндивидуализирано образование, което означава развитие на умения и знания по интереси. От тази година стартираме четиридневна учебна седмица, а петият ден е за отдих, за придобиване на умения, емоционална интелигентност, спорт, развлечения.

В.Р. Развиваме презентационни умения у децата. Учим ги как да откриват плюсовете си, за да могат да покажат уменията си пред бъдещия работодател. Също и на благотворителност, защото щедрият човек винаги намира бъдещето.

- Как се събужда геният в детето?

М.Д. Доказано е, че креативността и любознателността при децата са от 300 до 500 пъти по-високи, отколкото при възрастните. Това, което трябва да направи учителят,
е да овладее енергията на децата и да я насочи в правилната посока.

В.Р. Аз съм виждала отличници от престижни гимназии да казват: „Защо да създавам, аз просто изпълнявам“. В бъдеще рутинните дейности все повече ще се извършват от роботите. Холистичната политика на „Светлина“ е да научим децата, че изкуството е навсякъде.
Те трябва да бъдат креативни. Да събират информация от
различни науки и да създават нещо ново.

- Как е възможно обучението да е забавление?

М.Д. Игровият подход е много по-лесно приложим в начална училищна възраст. Докато гимназията, която имаме от 3 години, е периодът на бунта на детето и често с него се оказваме от двете страни на фронтовата линия. Но това, което успяхме да постигнем, е, че последната година сред новозаписаните имахме огромен процент деца, които са при нас по препоръка на наши ученици.

- Как концепцията за благоденствие и съзнателност се вписва в образователния процес?

М.Д. Детските умове не могат да се справят по правилен начин с цялата информация, която ни залива. Резултатът е, че и учители, и деца стигат до прекалено високи темпове на фрустрация. Решение са програмите wellbeing & mindfulness. През миналата година въведохме такава програма в „Светлина“. Говорим повече за емоционална интелигентност, за успокоение на ума. Ученикът трябва да има умения да намира баланса. Това ще му помогне да преодолява конфликтни ситуации, тревожност, страхове.  От миналата година имаме херцова музика, която се пуска в часовете, защото увеличава концентрацията. Имаме и стая за медитация. Учим децата от тригодишна възраст сами да се справят, когато имат висока емоция – независимо дали е радост или гняв.

В.Р. Работим с психолози, които не са в кабинета, а на килима заедно с децата, наблюдават комуникацията и помагат и на учителите, и на родителите.  

Даниела Денева. Интервюто е публикувано в бр. 08/20 г. на сп. "Мениджър" 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ