Засега няма да отпада външното оценяване

Засега няма да отпада външното оценяване

Засега няма да отпада външното оценяване

МОН има различни сценарии според развитието на епидемичната ситуация. Това, което говорим днес относно срокове и видове изпити, утре може да не е валидно, заяви пред БНР заместник-министърът на образованието Таня Михайлова. „На този етап не говорим за отпадане на външното оценяване”, каза тя.

Външното оценяване след 4 клас има важна роля, свързана с възможността след този етап учениците да продължат в определени училища, а в настоящата ситуация е застрашено провеждането на олимпиади и състезания, които са балообразуващи за тези ученици, посочи Михайлова.

Отпадането на външното оценяване след 10 клас пък би засегнало правата на учениците от обединените училища, защото е свързано с възможността те да продължат обучението си, допълни заместник-министърът.

Днес нашите ученици, учители и цялото общество е поставено в условията на граждански изпит, посочи Михайлова и попита: „Нима граматиката по български език се изучава във втория срок на 4 клас?”

Предложението за отпадане на националното външно оценяване след 4 и 10 клас заради извънредната ситуация дойде след проведена електронна анкета сред работодателите в системата на образованието. Те предлагат още за изпитите след 7 клас да важи само материалът от първия учебен срок.

Основната цел на НВО след 4 и 10 клас е да измери нивото на съответния етап по отношение на финализирането му, но тази година сме в извънредна ситуация с всичките й негативи. Дори учебният процес да се възстанови на 13 април, организацията на изпитите след 7 клас и на матурите за гимназиалния етап ще бъде затруднена, смята Диян Стаматов, директор на столичното 119 училище и председател на Съюза на работодателите в просветата.

Той опроверга тезата, че отпадането на външното оценяване ще бъде начин да не излизат наяве недостатъците на сегашното онлайн обучение на децата. 

„Ние сме за първи път поставени в такава ситуация - да прилагаме дистанционна форма на обучение с различните й елементи. Това, което в момента се учи, е в доста неравнопоставени позиции”, изтъкна Диян Стаматов относно дистанционните форми на обучение, които прилагат училища в големите градове и по-малките учебни заведения в отдалечени райони на страната.

Знанията, които в момента учениците получават, са много по-значими от традиционната форма на обучение и в тази среда децата се чувстват най-комфортно. Но новите знания, които ще получат до края на учебната година, не биха били еднакви навсякъде и съпоставими с дневната форма на обучение, обясни Диян Стаматов.

В момента нямаме оценяване, което е основният мотив на учениците да учат, но това не бива да ги демотивира, за първи път е толкова важна тяхната самодисциплина, допълни той.

Националното външно оценяване наистина измерва етапа. Видът, в който то се провежда обаче от 2016 година до момента, не е най-добрият, изтъкна Диян Стаматов. По думите му по-подходящ формат е комплексен изпит с практически въпроси и задачи, свързани с начина на мислене на децата в 4 клас, а не диференцирани изпити по различни предмети, да е изцяло игрово и да не е стресиращо, каквато е практиката от последните години.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ