Енергийни компенсации за бизнеса в сектор "Туризъм" искат ДБ и БСП

Енергийни компенсации за бизнеса в сектор Туризъм искат ДБ и БСП

Енергийни компенсации за бизнеса в сектор "Туризъм" искат ДБ и БСП

Развитие на туристическите услуги у нас в ситуацията на covid-криза, енергийни компенсации за бизнеса в сектора и въвеждане на електронни визи бяха само част от предложените мерки по време на дискусията за развитието на туризма, организирана от "Продължаваме Промяната". Разговорите са част от серията дискусии по ключови политики за изработване на коалиционно споразумение. В дискусиите участват още представителите на "Демократична България", "Има такъв народ" и БСП. 

От "Продължаваме промяната" предлагат въвеждането на електронни визи и намаляване на стойността им, като изчисляват, че по този начин ще можем да привлечем над 1 млн. туристи. "Има такъв народ" залага на промяна на концесионното законодателство, законово регламентиране на настаняването чрез онлайн платформи и прозрачно разпределение на туристическия данък за туристически цели. БСП иска да има енергийна компенсация за хотели и ресторанти заради ръста на цените. А "Демократична България" надгражда идеята като предлага осигуряването на енергийни помощи заради цената на тока да става пропорционално според разхода на ток в миналото на всяко предприятие. 

Ето и конкретните предложения, които се чуха от представителите на четирите партии. 

"Има такъв народ" залага на обособяването на пет стратегически ресора в рамките на Министерството на туризма: морски и планински туризъм, балнео, уелнес и СПА туризъм, конгресен, културен и друг туризъм. Предлага се всеки ресор да има свой маркетингов план за действие, защото всеки сектор има различни нужди и политики за привличане на туристи и бюджетът ще се разпредели според броя реализирани нощувки по типове туризъм. Към всеки ресор да има съответната комисия под председателството на министъра на туризма и с участие на експерти от регионални и специализирани браншови организации. Това, според експертите на партията, ще доведе до допълнителна експертиза и по-добра комуникация между бизнеса и институциите, но най-вече до мониторинг, контрол и обратна връзка. 

Втората важна стъпка за ИТН в туризма е свързана с маркетинга и брандинга. Според политическата формация, България трябва да се ребрандира като туристическа дестинация спрямо новите технологии и глобалните тенденции и да се утвърди като вдъхновяващ брандинг, допълнен с петте основни видове туризъм. 

ИТН се обяви за прекратяване на порочните и корупционните според тях практики за несправедливо разпределение на средства за маркетинг и реклама, както и за координация между министерството и бизнеса за налагането на бранда на страната. "Трябва да надградим нашата имиджова реклама в туризма с активна дигитална стратегия, която да е измерима. Трябва да се постави и акцент върху българските туристи в дългосрочен план чрез извеждане на конкретни послания не само в момент на криза", каза Ивайло Кожухаров. 

От ключово значение са още подобряване имиджа на бранша и квалификация на заетите в него, като например да се стимулира дуалното обучение, както и визовата политика в посока дигитализация на процесите. 

Създаване на гаранционен фонд за туроператорска и турагентска дейности и уреждане на статута на националните курорти, предлагат от "Има такъв народ". И още: промяна на концесионното законодателство, като трябва да провежда мониторинг и одит за ефективността и контрол по сключването и изпълнението на концесионните договори в Министерството на туризма; законово регламентиране на настаняването чрез онлайн платформи, за да се изсветлят приходите; прозрачно и целево разпределение на туристическия данък за туристически цели, като средствата обратно да се инвестират на територията на общините. 

България може да постигне конкурентно предимство на международните пазари, представяйки се като симбиоза от туристически възможности, които са разположени на малка площ - "Една дестинация - сто преживявания". Това заяви съпредседателят на "Продължаваме Промяната" Кирил Петков по време на дискусията за развитието на туризма. И посочи някои от ресурсите, с които страната ни разполага - солеността на Черно море, равностойна на тази на сълзата, теснолинейка в Родопите, по чийто маршрут на всяка спирка например да има фермерски пазар.

Сред акцентите на политическата формация по темата "Туризъм" са постигането на стабилен ежегоден ръст на средния брой на туристите; повишаване на разнообразието на туристическата услуга, за да има целогодишен туризъм; промотиране на комбинирани пакети с участие на различни видове туризъм; ръст на добавената стойност на туристическата услуга, подкрепа на туристическия бизнес при използването на европейските средства, както и строителството на магистралите "Хемус" и "Тракия", за да се осигури облекчен достъп до курортите. 

От "Продължаваме промяната" предлагат въвеждането на електронни визи и намаляване на стойността им, като изчисляват, че по този начин ще можем да привлечем над 1 млн. туристи. От ПП споделят виждането за запазване на мярката "60 на 40", както и на ДДС от 9 процента за бранша, както и на възможностите на преференциално кредитиране за бранша през Българската банка за развитие. 

Трябва да се направи гаранционен фонд за изходящия туризъм, да се повиши застрахователната култура и да има партньорство със застрахователите, които трябва да предложат продукт, който да има смисъл за туроператорите, смятат още от партията. Те с обявяват и за подкрепа за самоосигуряващите се, пострадали заради пандемията, като сред тях са екскурзоводите и планинските водачи. И още: създаване на национален координационен център за контрол на качеството на услугата в туризма, който да работи и с бизнеса и нови схеми за доброволна сертификация - например за специфични на региона храни.  

Сред нормативните промени, планирани от ПП, бяха посочени в Закона за туризма, в Наказателния кодекс - за превозите на туристи от планински водачи и екскурзоводи, за защитените територии, културното наследство, храните.

От БСП предлагат да има енергийна компенсация за хотели и ресторанти заради ръста на цените. Други техни предложения са временно замразяване на дейността на неработещи туроператори и турагенти за срок от една година; създаване на онлайн визов център; мярката 60/40 да се получава при доказан спад на оборота от 20% спрямо 2019 г., а не както сега - 30 - 40 спад на оборота спрямо 2019 г., като съпоставката се определя на средна годишна база. 

Създаване на специална кредитна линия за хотелиери и ресторантьори от Българската банка за развитие, искат още от БСП. От партията искат да има безплатни бързи тестове по европейска програма за клиенти на хотели и ресторанти, които не притежават "зелен сертификат". Настоява се и за изплащане до края на годината на средствата по програмата за помощта от 35 евро за турист, пристигнал в България с чартърен полет, като средствата по тази мярка да се заложат в Бюджет 2022. "Ако тези краткосрочни предложения се въведат, всички в бранша ще бъдат облекчени и ще могат да продължат своята дейност", коментира Емил Хумчев. 

"Демократична България" предлага осигуряване на енергийни помощи заради цената на тока като това да се случи пропорционално според разхода на ток в миналото на всяко предприятие. Включването на туризма в програма за гарантирано или частично гарантирано кредитиране с цел да се инвестира в алтернативни източници на енергия и подпомагане на дейността на бранша, е друго предложение на ДБ.

Предлага се и създаване на застрахователен или друг финансов инструмент за възстановяване на предплатени или надплатени суми към доставчици, както и запазване на нивата на ДДС на 9 на сто до края на covid-кризата. 

Сред другите предложения на политическата формация са създаване на гаранционен фонд, който да защитава туристическия бизнес при криза. От ДБ искат да се премахне концепцията плажовете и ски зоните да се отдават на концесионни договори. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ