България

Политика

|

Общество

|

Законопроектът "Нинова": Забраняват на колекторските фирми да звънят на длъжници през нощта и в почивни дни

Законопроектът "Нинова": Забраняват на колекторските фирми да звънят на длъжници през нощта и в почивни дни

Готови сме с проект на Закон за събиране на вземанията, изцяло нов, самостоятелен закон по тази тема. Това обяви на брифинг министърът на икономиката и индустрията Корнелия Нинова след среща с представители на организации в защита на потребителите, след което представи в резюме разпоредбите.

Ще има публичен регистър на фирмите, които се занимават със събиране на вземанията и изтъкна, че досега такъв не е имало. Регистърът ще се води в министерството от Комисията за защита на потребителите. Ще има изисквания към фирмите, които се занимават с тази дейност за 500 000 лева капитал, в предмета на дейността им да е вписано, че ще се занимават с тази дейност. Освен това, членовете на управителните органи на такива компании не трябва да са осъждани и срещу тях не трябва да има наказателни преследвания за престъпления от общ характер. 

Друго изискване по проектозакона предвижда кредиторът, който прехвърля вземането, да трябва предварително писмено да уведоми длъжника, че го прехвърля, както и за това на кого го прехвърля.

"Целта е длъжникът да знае коя фирма може да дойде и да му поиска тези пари", коментира министърът на икономиката. 

Длъжникът ще може да предяви своите претенции, оспорвайки това вземане, като това оспорване спира търсенето на вземането и изпълнението. В проекта на закон са разписани и условията, при които колекторските фирми могат да събират вземанията, като се предвижда забрана на действия и практики по събиране на вземането чрез използване на тормоз, принуда - физическа или психическа или обида, осъществяване на телефонни повиквания в периода от 20.00 до 7.00 часа, както и в почивни и празнични дни, осъществяване на телефонни обаждания в интервал, който е по-кратък от два работни дни, информиране на семейството или работодателя, както и публикуване на публични на обществени места на задълженията на длъжника.

"За спазването на тези правила е предвидено да има съдействието от МВР", каза Нинова. 

В проекта на нормативен акт се предвижда новият кредитор, който придобие вземането, да води и поддържа регистър на цялата писмена документация, която осъществява с длъжника. Новият кредитор няма право да иска от потребителя каквото и да е плащане, което е различно от сумите, уговорени в договора с първоначалния кредитор.

"Има случаи, в които вземането е за една сума, а този, който отива да събира вземането, си е натоварил тази сума с всякакви такси - за услуги и други, и така има случаи, когато от десет лева изведнъж човекът се оказва, че трябва да дължи 500 лева или повече", коментира министър Нинова.

Контролът по изпълнението на тези задълженията ще се осъществява от Комисията за защита на потребителите, а неспазването на задълженията по договора ще се наказва с глоба от десет до 50 000 лева. 

"Абсолютно сме наясно срещу какво се изправяме, в оборот са 4 млрд. лева по този въпрос, наясно сме каква сила имаме срещу себе си и какво може да последва от това, което започваме да правим и сме още по-наясно със себе си, че няма да се откажем", заяви вицепремиерът и допълни, че хората имат нужда от тази закрила, да видят, че има държава и че тя да позволи произвол върху тях и семействата им. 

В отговор на въпрос министър Нинова коментира, че "Теленор" сега прилага увеличение на цените само за 2021 г., което е разписано в договорите между компанията и потребителите, и допълни, че това е законно. "Нашите усилия доведоха да няма увеличение на цените за две години и със задна дата, ако сега увеличават, да речем, с 3%, ако не се бяхме намесили, увеличението щеше да е двойно", посочи Нинова. 

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ