Омбудсманът поиска отсрочка за ремонт на „Бонус-Малус“, сегашният проект ощетявал гражданите

Омбудсманът поиска отсрочка за ремонт на „Бонус-Малус“, сегашният проект ощетявал гражданите

Омбудсманът поиска отсрочка за ремонт на „Бонус-Малус“, сегашният проект ощетявал гражданите

Омбудсманът доц. Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов с искане да се предвиди допълнително време за обсъждане и съобразяване с направените в хода на общественото обсъждане до 19 декември становища, относно концепцията за системата „Бонус-малус“. Ковачева посочва, че за обсъждане и евентуално приемане на постъпилите предложения остават само 12 дни, от които 7 са неработни. По думите й няколко допълнителни дни биха помогнали да се отстранят дефицитите на проекта и усъвършенствали концепцията.

В становището си до КФН доц. Ковачева твърди, че се дава превес на интересите на застрахователите пред тези на собствениците и водачите на МПС, тъй като не се предвижда ясно разграничение между двата субекта при определяне на размера на премията.

„Оказва се, че собственикът на МПС отговаря за нарушение, извършени от други лица, вписани като водачи в полицата на автомобила, като „малус“ точките на другите водачи се отразяват върху размера на премията му, без самият той да е допуснал нарушение“, пише в становището на обществения защитник. И още, омбудсманът подчертава, че проектът допуска да се натрупват множество санкции за едно и също нарушение.

Липсата на пропорционалност между санкционирането и поощрението на собствениците/водачите на МПС не кореспондира с обявените цели на проекта. В рамките на предложената система увеличението за „малус“ клас е много рязко и достига до 400 %. А в същото време, изрядните водачи не са стимулирани в достатъчна степен, е друг мотив, с който омбудсманът предлага да се преосмисли така предложената концепция.

Като друг недостатък на проекта Ковачева изтъква, че не е предвиден механизъм за връщане на надвнесена сума в най-кратък срок при установено неправилно изчисляване на премията.

Припомняме, че от Асоциацията на българските застрахователи преди дни обявиха, че пет години след въвеждане на системата „Бонус – малус“ 1 550 000 водачи или 44,2 на сто от всички шофьори ще ползват максималния „бонус“ от 25% отстъпка в цената на полицата „Гражданска отговорност“. Други 21 000 водачи пък ще плащат максималния „малус“ от 400% поскъпване на полицата. Очаква се системата „Бонус – малус“ да започне да се прилага от 1 януари 2021 г. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ